Autor textu: Archív
10.02.2013

Skromný fyzik Wilhelm Conrad Röntgen objavil prevratné žiarenie

Mníchov/Bratislava 10. februára (TASR)

Nemecký profesor fyziky Wilhelm Conrad Röntgen objavil v roku 1895 elektromagnetické žiarenie - lúče x, ktoré neskôr nazvali na jeho počesť röntgenovými. V nedeľu 10. februára si pripomenieme 90. výročie jeho úmrtia.

Fyzik Röntgen objavil tajomné lúče pri práci v tmavom laboratóriu.

Keď sa pri experimentovaní s katódovou trubicou ukázalo, že kovová platňa zachytila neznáme žiarenie, prechádzajúce cez materiály s rôznou hrúbkou, požiadal manželku o pomoc. Tak vznikla prvá fotografia ľudskej ruky, na ktorej boli jasné kontúry kostí a tiene mäkkej svaloviny.

Snubný prsteň bol na obrázku najtmavším. Röntgen správne usúdil, že ide o nový druh žiarenia a keďže jeho podstata nebola objasnená, nový jav nazval x-lúčmi (x-ray, neznáme lúče). Informácie o objave publikoval v odbornej tlači v priebehu nasledujúcich dvoch mesiacov a x-lúče prezentoval aj pred würzburgskou lekárskou spoločnosťou.

Prominentný anatóm vtedy odporučil nazvať nové lúče podľa objaviteľa.

Objav Röntgenových lúčov umožnil okrem iného nahliadnuť do tajomstiev ľudského tela. Poskytol obraz ľudských kostí a tkanív bez nutnosti zásahu chirurga. Spoločnosť rozpoznala prínos objavu a zahrnula Röntgena slávou. Pomenovali po ňom ulice, dostával ocenenia a medaile. Na skromného, mlčanlivého vedca, ktorý najradšej pracoval bez asistentov, to však nemalo vplyv. Naďalej osamote bádal vo svojom laboratóriu a silu na ďalšiu prácu čerpal v prírode.

V roku 1901 mu ako prvému fyzikovi udelili Nobelovu cenu.

Wilhelm Conrad Röntgen sa narodil 27. marca 1845 v nemeckom mestečku Lennep v rodine obchodníka so súknom. Detstvo a mladosť prežil v Holandsku. Študoval na Utrechtskej univerzite a na polytechnike vo švajčiarskom Zürichu, kde získal diplom strojného inžiniera. V roku 1869 získal titul doktora filozofie z Univerzity v Zürichu.

Röntgen bol odborným asistentom na univerzite vo francúzskom Štrasburgu, profesorom na poľnohospodárskej akadémií v nemeckom Hohenheime a potom znova profesorom fyziky v Štrasburgu, ako aj vedúcim katedry fyziky na univerzite v nemeckom meste Giessen. V roku 1888 získal miesto vedúceho katedry fyziky na univerzite vo Würzburgu a v roku 1900 na Mníchovskej univerzite v Nemecku. Hoci prijal miesto na Columbijskej univerzite v americkom New Yorku a mal kúpený lístok na cestu cez Atlantický oceán, vypuknutie I. svetovej vojny zmenilo jeho plány.

Zostal v Mníchove po celý zvyšok svojej vedeckej kariéry a 10. februára 1923 tam aj vo veku 77 rokov zomrel.

Jún 2019