Autor textu: TASR
28.05.2015

Deti by mali v ZŠ získať najmä všeobecný prehľad i morálne základy

Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky, ktorý pre kampaň Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku na vzorke 1000 respondentov zrealizovala agentúra TNS Slovakia.

Bratislava 28. apríla (TASR) –

Deti by na základných školách (ZŠ) mali získať všeobecný rozhľad a morálne základy, myslí si to viac ako 60 percent Slovákov.

K špecializácii školy sa prikláňa len 14 percent opýtaných. Obyvatelia väčších miest, v ktorých je väčší výber škôl, špecializáciu na tejto úrovni vzdelávania nepreferujú o nič viac ako obyvatelia menších sídel. Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky, ktorý pre kampaň Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku na vzorke 1000 respondentov zrealizovala agentúra TNS Slovakia.

Deti z celého Slovenska sa v prieskume vyjadrili, že by sa mali v škole učiť najmä tie veci, ktoré v živote naozaj využijú.

„To nie je nevyhnutne požiadavka na špecializáciu základných škôl, ale na to, aby pripravili mladých ľudí schopných vybrať si z množstva alternatív, ktoré im vzdelávanie ponúka,“ tvrdí Elena Gallová Kriglerová z kampaňového tímu. Viac ako polovica opýtaných uviedla, že sa výchova k hodnotám na školách zhoršila. Respondenti najčastejšie súhlasili s tvrdením, že dobrá škola je taká, v ktorej sa cítia deti dobre a vďaka tomu ich baví učiť sa. Potrebu bezpečného, no príjemného prostredia zdôrazňovali v prieskume najmä ženy a rodičia školopovinných detí.

Viac ako 70 percent Slovákov si taktiež myslí, že v ZŠ je veľmi dôležité aj to, aby sa deti učili tímovo spolupracovať.

Dve tretiny opýtaných zas podporujú to, aby sa deti učili veci, ktoré budú užitočné pre spoločnosť. „Individualizmus môže byť silný v mnohých oblastiach, no vzdelávanie väčšina ľudí nevníma iba ako individuálnu investíciu, ale niečo, čo má slúžiť širším spoločenským záujmom,“ priblížila Zuzana Zimenová z kampaňového tímu.

Aj skupinové učenie vnímajú Slováci ako významné. Dôležitosť spoločných aktivít a diskusií vyzdvihla podstatná časť opýtaných. K tejto požiadavke sa viac v prieskume prikláňali ženy a relatívne najmenšiu podporu mala medzi ľuďmi s vysokoškolským vzdelaním.

Vyše dve tretiny respondentov sa zas priklonili k názoru, že v skupinách sa deti naučia viac ako samostatne. „Skupinové učenie nie je o delení žiakov na jazyky či chlapcov a dievčat na telesnú výchovu, ale o flexibilnom vytváraní rôznych skupín učiacich sa,“ uviedol člen kampaňového tímu Peter Dráľ, podľa ktorého na to treba čas, personálne kapacity i metodickú podporu.

Prieskumu zameranom na vzdelávanie v základných školách, ktorý sa realizoval na prelome apríla a mája, sa zúčastnili muži i ženy vo veku od 18 do 65 rokov s rôznym vzdelaním i z viacerých miest. Kampaňou Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku vyjadruje občianske združenie Nové školstvo vôľu zintenzívniť verejnú diskusiu o vzdelávaní. Jedným z výsledkom kampane má byť Atlas predstáv o vzdelávaní na Slovensku.

Máj 2019

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-

Prehľad udalostí:

· Celoslovenské vyhodnotenie 27. ročníka súťaže Prečo mám rád slovenčinu? Nové Zámky, Cisársko-kráľovská jazdiareň, Kasárenská ulica, 09.00 h
· Seminár s odborným konzultantom organizácie EDUin Tomášom Feřtekom, Aula sv. Jána Pavla Druhého, Katolíckaj univerzita v Ružomberku, 13.00 h
· Svetový deň korytnačiek
Napíšte nám skolske@tasr.sk alebo volajte +421 / 2 / 59 210 131