Autor textu: Archív
06.01.2019

Bez digitálneho čítania sa už nezaobídeme. Ako ale čítať digitálne?

Ako ale čítať digitálne a "do hĺbky"?

Bratislava 6. januára (SkolskyServis.sk)

Väčšina čítania sa u mladých ľudí deje na digitálnych zariadeniach. Tablety a počítače sa stávajú súčasťou školskej výučby, a aj mnoho testov sa odohráva za pomoci technologického vybavenia. Lenže úryvkovité čítanie internetových článkov nám bráni tomu, aby sme sa digitálne naučili čítať aj dlhšie texty. Ako je možné preniknúť do hĺbky textov a vziať si z nich rovnaké množstvo informácií ako z čítania materiálov vytlačených na papieri?

Davin Hess z amerického UC Berkeley History-Social Science Project učí učiteľov spoločenských vied, ako žiakom odovzdať schopnosť tzv. čítanie "do hĺbky. Techniky pre čítanie na klasickom papieri boli už vymyslené skôr, ale Hess iche preniesol do digitálneho priestoru.

Čítanie na papieri vs. digitálne čítanie. Ako veľmi sú rozdielne?

Tieto dva spôsoby čítania sa od seba zásadne líšia a vedci sa snažili pochopiť, ako a prečo ľudia zaobchádzajú s týmito dvoma médiami odlišne. Isté však je, že v prípade digitálneho čítania si ľudia z textu odnášajú menej.

Tí, ktorí preferujú čítanie tlačených materiálov, medzi výhodami uvádzajú možnosť otáčania stránok, písanie poznámok na okraj a lepšie pamätania si informácií vďaka ich jasnému rozmiestnenie na stránke.

V kontraste s tým sa digitálne čítanie odohráva na plochej obrazovke a v texte je mnohokrát odkaz na iné zdroje, tým pádom je znemožnené nerušené lineárne čítanie. Je tiež potrebná väčšia sebakontrola. Možnosť ihneď si dohľadávať na internete informácie je skvelá, ale prináša so sebou aj veľké riziko, pretože proces čítanie je fragmentovaný.

Zásady digitálneho čítania

Ako si teda z čítania na počítači alebo na tablete odniesť čo najviac? Hlavným cieľom je spomaliť a naozaj vedome sa na text zamerať. Druhou métou je aktívne prepojiť študentov s obsahom textu a vyzývať ich na kladenie otázok a prípadnému vyvolanie debaty. Štvrtým cieľom je reflektovať prečítaný text. Hess pre tieto aktivity najčastejšie používa službu Google Docs, ktorá je už teraz dostupná pre väčšinu škôl a tiež ponúka mnoho nástrojov pre interakciu.

Súvisiace články:

Jún 2019

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
-
-

Prehľad udalostí:

· Medzinárodný deň piknikov
· Prijímacie skúšky na stredné školy - druhé kolo
Napíšte nám skolske@tasr.sk alebo volajte +421 / 2 / 59 210 131