Autor textu: Školské.sk
08.10.2019

Rodičia deti často zaplavujú zlými hračkami

Nechápu dobre ich význam.

Foto: TASR

Bratislava 08.10.2019 (Skolske.sk)

Každé dieťa má svojho obľúbeného plyšáka, autíčko alebo bábiku. Hračky sú neoddeliteľnou súčasťou detského sveta, rad rodičov si však dostatočne neuvedomuje ich význam. Svoje deti potom zásobujú zle vybranými a nekvalitnými hračkami, ktoré môžu deti nielen frustrovať, ale môžu pre ne byť aj nebezpečné.
 
Pre deti je hračka základnou pomôckou na poznávanie sveta okolo seba. Hračky reprezentujú objekty, ktoré deti v skutočnosti stretávajú, len v zmenšenej verzii. 

Hračka pre dieťa znamená omnoho viac, než si uvedomujeme. Dieťa sa identifikuje s jej príbehom, buduje si k nej hlboký vzťah. Nie je to pre neho spôsob, ako zabiť čas,

Hovorí Jana Víchová, psychologička na Klinike detskej hematológie a onkológie Motolskej nemocnice v Prahe.
 
Rodičia často týmto spôsobom neuvažujú.  „Hračka je pre nich proste predmet. Neriešia, prečo by dieťa malo chcieť práve túto, alebo ako by mala dieťa rozvíjať. Hračka má v dieťati podporovať fantáziu a kreativitu, spolu so schopnosťami, ktoré sú pre neho aktuálne,“  vysvetľuje Kristýna Křížová zo spoločnosti Agátin svet, ktorá sa špecializuje na kreatívne hračky, novo aj na Slovensku. Tieto schopnosti potom môžu predstavovať u menších detí napríklad jemnú motoriku či trpezlivosť, u väčších potom počítanie, poznávanie farieb alebo voľbu stratégie.
 
Pri výbere hračky je tiež treba mať na pamäti, čo pre dieťa symbolizuje.  „Hračkou vravíme dieťaťu, že ho poznáme a vieme, čo má rado. Pokiaľ o tom rodič neuvažuje a vyberá len, aby dieťa zabavil a mal od neho pokoj, dieťa to veľmi dobre spozná,“  vysvetľuje Jana Víchová. V takom prípade sa potom dieťa ľahko môže cítiť odmietnuté, čo sa môže negatívne premietnuť do jeho psychiky a vzťahu s rodičmi.
 
Dôležitým faktorom je tiež kvalita samotnej hračky, použitý materiál a prevedenie.  „Tá dobre vyrobená s dieťaťom starne a premieňa sa jej rola podľa vývojových potrieb,“  vysvetľuje Křížová. Strata milovanej hračky rovnako môže dieťa pomerne hlboko zasiahnuť.  „Pokiaľ sa rozbije obľúbená hračka, je to veľakrát pre dieťa pocit, akoby umrel domáci maznáčik alebo člen rodiny. Preto je od výrobcov priam nefér, keď hračku vyrábajú vedome nekvalitne,“  dodáva Jana Víchová.
 
Inšpiráciu rodičom môžu poskytnúť tiež výsledky súťaže Dobrá hračka, ktorá už od roku 2016 vyhlasuje najlepšie produkty pre netradičné a kreatívne hranie. „Pre dojčatá a batoľatá sami rodičia najviac odporúčajú aktívnu kocku s motorickým labyrintom, ktorá obsahuje celkom osem rôznych vzdelávacích a zábavných aktivít. Pre deti do troch rokov potom drevenú hru Hmataj a nájdi,“ vraví za organizátorov súťaže Kristýna Křížová z Agátinho sveta.
 
Pre predškolákov je najvhodnejšia didaktická hračka Svet v obrázkoch, ktorá ich naučí poznávať svet. Deťom v školskom veku by mali rodičia kúpiť napríklad populárnu stavebnicu Merkur, od zhruba 10 rokov je vhodná rovnako anatómia ľudského tela.
 
 

M. Lubyová - "Orgány štátnej správy si už údaje vedia stiahnuť, nepotrebujú fyzické potvrdenie o návšteve školy"

Október 2019

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
-

Prehľad udalostí:

· Kariérny deň na UKF v Nitre - o 9:30 – 12:00 h
· Študentský festival Áčko (23. - 26. októbra) Bratislava, VŠMU, filmová a televízna fakulta
Napíšte nám skolske@tasr.sk alebo volajte +421 / 2 / 59 210 308