Autor textu: TASR
09.03.2021

Rezort školstva: Poradenský systém prejde transformáciou

​​​​​​​Cieľom reformy je podľa ministra školstva systém zjednodušiť, zlepšiť, sprehľadniť a dostať poradenské služby bližšie k deťom.

Na snímke minister školstva Branislav Gröhling (SaS). V Bratislave 9. marca 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák

Bratislava 9. marca (TASR) - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pripravuje reformu poradenského systému, ktorý prejde transformáciou. Ako uviedol v utorok počas tlačovej konferencie minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS), po novom by mala fungovať prepojenosť systému v piatich nadväzujúcich podporných stupňoch.
      
Prvý budú tvoriť učitelia v triede. "Je to metodická podpora učiteľov na prácu s deťmi so špeciálnymi potrebami a identifikovanie týchto jednotlivých problémov," povedal minister. Druhý stupeň bude tvoriť školský podporný tím. "Sú to existujúce pozície na školách, ako sú asistenti, logopédi či špeciálni pedagógovia, ako aj nové pozície," priblížil minister školstva. Poznamenal, že školské podporné tímy sa budú prvýkrát definovať aj v rámci návrhu zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. V súčasnosti je podľa jeho slov 1947 asistentov a viac ako 770 inkluzívnych tímov. "Na zastabilizovanie tohto druhého stupňa budeme uvoľňovať ďalších osem miliónov eur," konkretizoval minister školstva. Podporených bude 205 základných škôl, pričom vznikne 349 miest asistentov učiteľov a 131 miest pre členov podporného tímu.

​​​​​​​
      
Podpornú úroveň tretieho a štvrtého stupňa budú tvoriť centrá poradenstva a prevencie a piatu špecializované centrum poradenstva a prevencie, ktoré budú poskytovať vysokošpecializovanú odbornú činnosť. Podľa ministra bude v každom krajskom meste takéto novovytvorené centrum.
      
Cieľom reformy je podľa ministra školstva systém zjednodušiť, zlepšiť, sprehľadniť a dostať poradenské služby bližšie k deťom. Poznamenal, že na tomto návrhu pracovalo množstvo odborníkov. Od stredy 10. marca by sa podľa jeho slov mali každý deň uskutočniť stretnutia s jednotlivými aktérmi a tí môžu posielať svoje otázky na e-mail [email protected].

​​​​​​​
      
Riaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Janette Motlová povedala, že zadefinovanie štandardov je potrebné. "Štandardy nám poskytnú nielen oporu pre odborných zamestnancov, ale dávajú oporu aj rodičom, pretože budú vedieť, čo sa bude s jeho dieťaťom diať," vysvetlila. Ako dodala riaditeľka odboru inkluzívneho vzdelávania na ministerstve školstva Svetlana Síthová, transformácia poradenského systému je súčasťou novely školského zákona. "Samotná transformácia je reflektovanie niekoľkoročných expertíz a skúseností ľudí z praxe. Transformácia nebúra to, čo máme, ale podporuje kvalitný systém, ktorý máme, a vytvára mu podmienky na efektívnejšie fungovanie," povedala. Podľa nej inkluzívny systém je potrebný nielen vo výchove a vzdelávaní, ale aj v poradenskom systéme.
      
Síthová dodala, že vznikne funkcia - koordinátor klienta. Otvoriť by sa podľa Gröhlinga mala aj téma školských sestier. Tie by podľa neho boli súčasťou podporných tímov na školách. Ako tvrdí, od septembra by si trúfli zafinancovať takýto pilotný projekt.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]