Autor textu: Michaela Cesneková, Peter Krušinský
05.12.2019

Žiakom ZŠ Karpatská prednášali pedagógovia Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity

Ozrejmili im prácu geodetov a geotechnikov. 

Foto:  UNIZA

Žilina 05.12.2019 (Skolske.sk)

Na pôde Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline sa v rámci spolupráce so Základnou školou Karpatská v Žiline konajú popularizačné prednášky. Iniciatíva vzišla  vzájomne  hlavne s prostredia školy na podnet pani učiteľky.  Žiaci už od začiatku školského roka sa sťažovali „na čo máme poznať kamene?“ Na základe takýchto a podobných otázok vznikol nápad uskutočniť spoluprácu medzi ZŠ Karpatskou a Stavebnou fakultou, konkrétne katedrou geodézie a kartografie a katedrou geotechniky.
Myšlienka bola zhmotnená do popularizačných prednášok zorganizovaných pre žiakov deviateho ročníka, ktorí sa v rámci predmetu  biológie učia o geológii, stavbe a tvare Zeme. Na základe obsahu učiva sa rozhodla ich pani učiteľka Mgr. Cesneková ukázať im ako sa dajú poznatky z geológie využiť v rôznych vedeckých oboroch. Táto spolupráca bola zameraná predovšetkým na ozrejmenie práce geodetov a geotechnikov. 

Z organizačného hľadiska bolo potrebné najskôr skontaktovať dekana fakulty prof. Ing. Mariána Drusa, PhD. s otázkou či by táto spolupráca bola možná a na naše veľké potešenie bol aj on tomuto nápadu veľmi naklonený. Na ZŠ Karpatskej sú štyri triedy deviatakov a tak sme spolu s VŠ dohodli  štyri dni v priebehu ktorých sa prednášky uskutočnia.

Žiakom vytvorili prednášky dvaja pracovníci Žilinskej univerzity, a to za katedru geodéziu Ing. Tomáš Cesnek a za katedru geotechniky Ing. Filip Gago. Obaja si pripravili nie len prezentácie a ukážky svojej práce ale aj množstvo názorných ukážok. Ing. Filip Gago si pre žiakov pripravil niekoľko vzoriek hornín na základe ktorých žiakom vysvetlil ich zaradenie podľa charakteristických znakov ich vzniku. Následne žiakom ukázal mapy geologického podložia Slovenska na ktorom vysvetľoval aké je potrebné pre geotechnikov poznať rozdiely v podloží pri zakladaní rôznych stavieb. Žiaci sa po chvíli osmelili a k tejto téme ich okrem výšky platu geotechnika zaujímalo aj podľa čoho vedia do akej hĺbky môžu kopať základy, alebo prečo sa na Slovensku tak dlho kopú tunely.

Nasledujúca prednáška sa týkala geodézie a práce geodeta. Ing. Tomáš Cesneka vysvetlil žiakom, že súčasná geodézia sa netýka len vytyčovania a zameriavania  pozemkov ale aj presného modelovania Zeme, 3D skenovania budov, leteckej fotogrametrie či bezpilotných lietadiel. Práve skenovanie žiakov najviac prekvapilo a mali k nemu aj najviac otázok. Ing. Cesnek ukázal žiakom na svojich nedávnych prácach 3D modely mostov, budov a napríklad aj Mariánskeho námestia v Žiline. Ďalej vysvetľoval žiakom aké je praktické v dnešnej dobe mať niektoré objekty v 3D modeloch.

Po skončení prednášok sme od žiakov zisťovali spätnú väzbu a môžeme skonštatovať, že prednášky sa im páčili a vzbudili hlbší záujem o problematiku.

Niektoré z vyjadrení žiakov:

„Prednášky boli veľmi osviežujúcou formou medzi bežnými vyučovacími dňami v škole. Páčilo sa mi množstvo názorných ukážok, ktoré prednášajúci spájali so svojím výskumom “.

„Prednášky boli zaujímavé a vďaka ním mám prehľad o ich profesii. Navyše sme sa aj my mohli oboznámiť s množstvom geodetických prístrojov a zistili sme čo je 3D skenovanie a na čo sa využíva.“


V závere môžeme povedať, že spolupráca sa vydarila a určite aj niekoľko žiakov takýmto spôsobom motivovali k štúdiu stavebníctva. I keď niektoré predmety prídu žiakom na ZŠ ťažko využiteľné v praxi, no ide len o všeobecný základ, ktorý  ich práve môže motivovať k budúcemu povolaniu.
Týmto sa chce ZŠ Karpatská ešte raz poďakovať za ochotu a čas zamestnancov katedry geodézie a geotechniky na Žilinskej univerzite. Text...

Text...

pic
Foto:UNIZA
pic
Foto: UNIIZA

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]