Autor textu: Vladimír Bačišin
20.02.2020

Abeceda ekonomiky - veľké údaje

TASR prináša seriál - základné informácie o ekonomike.

Foto: www.pexels.com

Bratislava 20.02.2020 (Skolske.sk)

Veľké údaje, anglicky dig data, je označenie pre usporiadané, alebo neusporiadané údaje, ktoré sú veľmi veľké a rozmanité. Dajú sa spravovať pomocou programov smerom zdola na hor, teda horizontálne.  Nahrádzajú tradičné databázy. Veľké údaje sú jedným z prvkov štvrtej priemyselnej revolúcie a majú podstatný vplyv na súčasnú ekonomiku.

V širšom zmysle sa o „veľkých údajoch“ hovorí ako o sociálno-ekonomickom fenoméne spojenom s príchodom technologických kapacít na analýzu obrovského množstva údajov v niektorých problémových oblastiach - z celého objemu údajov az toho vyplývajúcich transformačných dôsledkov.

Ako definujúce charakteristiky veľkých údajov sa tradične rozlišujú v angličtine tri V: objem - volume, v zmysle fyzického objemu, rýchlosť - velocity v zmysle tak rýchlosti prírastku, ako aj potreby vysokorýchlostného spracovania a získavania výsledkov), rozmanitosť - variety, v zmysle možnosti simultánneho spracovania rôznych druhov štruktúrovaných a napoly usporiadaných údajov; následne vznikli rôzne variácie a interpretácie tejto vlastnosti.

Z hľadiska informačných technológií súbor prístupov a nástrojov spočiatku zahŕňal masívne paralelné spracovanie neurčito usporiadaných údajov. V budúcnosti sa rad riešení informačných technológií začalo pripisovať radom veľkých dátových technológií, ktoré poskytujú podobné vlastnosti pri spracovateľských schopnostiach pre mimoriadne veľké dátové polia.

Široké zavedenie termínu „veľké dáta“ je spojené s editorom časopisu Nature Clifford Lynch, ktorý do 3. septembra 2008 pripravil špeciálne vydanie s názvom „Ako môžu technológie, ktoré otvárajú príležitosti pre prácu s veľkým objemom údajov, ovplyvniť budúcnosť vedy?“ o fenoméne explozívneho rastu objemov a rozmanitosti spracovaných údajov a technologických vyhliadok v paradigme možného skoku „z množstva na kvalitu“. Tento termín bol navrhnutý analogicky s metaforami „veľká ropa“ a „veľká ruda“, ktoré sú bežné v podnikateľskom anglicky hovoriacom prostredí.
​​​​​​​
Napriek tomu, že bol tento termín zavedený v akademickom prostredí a bol skúmaný predovšetkým problém rastu a rozmanitosti vedeckých údajov, od roku 2009 sa tento pojem široko distribuoval v podnikateľskej tlači a do roku 2010 sa objavenie prvých produktov a riešení týkalo výlučne a priamo problému spracovania. veľké dáta. Do roku 2011 používa väčšina veľkých poskytovateľov informačných technológií pre organizácie vo svojich obchodných stratégiách koncepciu veľkých údajov.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]