Autor textu: TASR
20.02.2020

ŠPÚ: Učebné plány musia byť zrozumiteľné pre všetkých zainteresovaných

Kurikulárne dokumenty zahŕňajú obsah vzdelávania, učebné plány a osnovy.

Foto: ŠPÚ

Bratislava 20.02.2020 (Skolske.sk)

Viac ako 60 zástupcov z rezortu školstva, ústredných predmetových komisií Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ), záujmových združení a asociácií sa zišlo pri ďalšom Okrúhlom stole k návrhu Systémového modelu tvorby kurikulárnych dokumentov vrátane procesu ich periodickej inovácie, ktorý je prvou revíziou súčasného stavu od roku 2008. Kurikulárne dokumenty zahŕňajú obsah vzdelávania, učebné plány a osnovy. TASR o tom informovala Mária Lukáčová zo ŠPÚ.

      Riaditeľ ŠPÚ Ľudovít Hajduk si myslí, že pri obnove kurikulárnych dokumentov treba zabezpečiť ich zrozumiteľnosť pre všetkých zainteresovaných vrátane rodičov žiakov. "Štátny pedagogický ústav sa bude riadiť analýzami, výskumom a prieskumom v teréne, pričom bude brať na zreteľ názory členov ústredných predmetových komisií, učiteľov, zástupcov akademickej obce, záujmových združení a asociácií, ktoré sa venujú školskej problematike," hovorí Hajduk.

      Na návrhu Systémového modelu tvorby kurikulárnych dokumentov vrátane procesu ich periodickej inovácie ŠPÚ pracuje od januára. Schválila ho ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová (SNS) v roku 2018. Ukončenie procesu je naplánované v roku 2025. Moderné kurikulum by podľa odborníkov po zmenách malo reagovať na nové spoločenské potreby a globálne zmeny vrátane odstránenia sociálnej nerovnosti žiakov vo vzdelávaní, najnovších vedeckých postupov, posilnenia komunikačných a sociálnych zručností žiakov a zlepšenia väzby medzi učiteľom a žiakom.

      Hlavná koordinátorka projektu pre odborné aktivity Anna Butašová vo svojej prezentácii uviedla, že pre jeho realizáciu bude potrebná politická vôľa, mobilizácia výskumného potenciálu, finančné a personálne zabezpečenie, kvalita učiteľov a napokon podpora zmien a konsenzuálna klíma nielen v školstve, ale v celej spoločnosti.

      Výskumná a vývojová zamestnankyňa Iris Domancová predstavila model z aspektu výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením a všeobecným intelektovým nadaním.

      Hlavným cieľom Systémového modelu tvorby kurikulárnych dokumentov vrátane procesu ich periodickej inovácie je podľa ŠPÚ upraviť kurikulárne  dokumenty s komplexným vymedzením koncepcie, cieľov, obsahu a rozsahu vzdelávania v rámci aktuálnych spoločenských potrieb.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]