Autor textu: Vladimír Bačišin
21.04.2020

Abeceda ekonomiky - konkurencia

Skolske.sk prináša seriál - základné informácie o ekonomike.

Foto: www.pexels.com

Bratislava 21.04.2020 (Skolske.sk)

Konkurencia je pojem, ktorý do ekonomickej teórie z biológie. V nej znamená, že jeden biologický druh vytlačí z prírody druhý, ktorý žije v rovnakých ekologických podmienkach. V socialistickej politickej ekonómii mal pojem konkurencia negatívny odtieň. Považoval sa za výsledok protirečivých trhových vzťahov.

V súčasnej mikroekonómii sa konkurencia považuje za súčasť trhového mechanizmu. Pri rôznej miere dokonalosti konkurencie  sa vymedzujú rôzne typy trhov, či trhových vzťahov. Od nich je závislé určité správanie sa hráčov na trhu, producentov a konzumentov.

Trhová konkurencia je proces, v ktorom sa stretávajú subjekty trhu, pričom každý z nich sa snaží dosiahnuť maximálnu hmotnú výhodu. Je to jeden z prvkov trhového mechanizmu.

Existuje konkurencia medzi ponukou a dopytom, alebo  kompromis medzi dopytom a ponukou. Vďaka nim vzniká rovnovážna cena, alebo cena primeraná kompromisu. Konkurencia medzi spotrebiteľmi je konkurencia na strane dopytu. Najviac sa prejavuje najviac v období, keď dopyt prevyšuje ponuku, teda keď nastane nedostatok určitého tovaru na trhu.

Konkurencia medzi výrobcami je konkurencia na strane ponuky, snaha výrobcu o maximalizáciu zisku a posilnenia svojej pozície na trhu. Snaha vytlačiť konkurenta najzjavnejšie v období, keď ponuka prevyšuje dopyt.

Konkurencia môže byť cenová a necenová. Cenová konkurencia pozostáva v dobrovoľnom znížení cien zo strany tovarových výrobcov. Cieľom cenovej konkurencie je zničiť konkurentov, ovládnuť trh, aby mohli diktovať podmienky účastníkom trhu a ceny zvyšovať. V záujme toho sú ochotný vzdať sa aj svojich ziskov. 
​​​​​​​
Necenová konkurencia je založená na snahe získať zákazníka inými než cenovými metódami. Cieľom je zvýšiť dopyt po svojich výrobkoch tým, že výrobcovia venujú veľkú pozornosť reklame, obalom, poskytujú kupujúcim rôzne zľavy, predávajú na úver. Dôležitou súčasťou je rast kvality a zvyšovanie technických parametrov výrobkov vrátane dizajnu a poskytovanie dlhodobých záruk na kvalitu.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]