Autor textu: TASR
22.04.2020

Prieskum: Väčšina rodičov víta možnosť hodnotenia žiakov na konci roka aj slovne

Výsledky prieskumu ukázali, že takmer tri štvrtiny (72 percent) rodičov detí základných škôl súhlasia s návrhom zmien obsahu vzdelávania.

Foto: TASR/AP

Bratislava 22. apríla (TASR) – Zatvorenie škôl a z toho plynúce zmeny trápia nielen pedagógov, ale aj rodičov. Väčšina rodičov detí navštevujúcich základné školy víta možnosť hodnotenia žiakov na konci školského roka aj slovne. Celkovo ide o 84 percent z opýtaných, vyplýva to z prieskumu agentúry Focus pre Komenského inštitút, ktorý v stredu predstavili na tlačovej konferencii.

Viac ako pätina rodičov by preferovala na aktuálny školský rok výlučne slovné hodnotenie bez známok (23 percent) a viac ako polovica rodičov by si priala kombináciu známok a slovného hodnotenia (61 percent). Z prieskumu vyplýva, že po skončení koronakrízy by slovné hodnotenie na vysvedčení na základných školách v nejakej podobe uvítali takmer dve tretiny rodičov (63 percent). "Slovné hodnotenie sme v čase prerušeného vyučovania v školách zaviedli najmä z dôvodu zabezpečenia spravodlivosti pri hodnotení každého žiaka, keďže podmienky na domácu prípravu a dištančné vzdelávanie sú v tejto situácii veľmi rozmanité. Vzhľadom na viaceré výhody spočívajúce najmä v poskytnutí konštruktívnej spätnej väzby a v podpore motivácie žiaka by sme radi ponechali slovné hodnotenie ako jednu z možností pre učiteľov všetkých ročníkov základných škôl aj v budúcnosti," uviedla riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu Miroslava Hapalová.

V prieskume sa rodičov pýtali aj na zrušenie prepadávania. Až 70 percent rodičov súhlasí s návrhom ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu, že by z dôvodu koronakrízy nemali žiaci na základných školách na konci tohto školského roka prepadnúť.

Výsledky prieskumu ukázali, že takmer tri štvrtiny (72 percent) rodičov detí základných škôl súhlasia s návrhom zmien obsahu vzdelávania. Dáta ukázali, že to nevnímajú len ako aktuálny problém, 67 percent z nich by súhlasilo so zmenami v obsahu aj po skončení koronakrízy. "Dôraz na memorovanie faktov bol aj v minulosti problematický. V dnešnej informačnej dobe to platí obzvlášť. Potrebujeme skôr mladých ľudí učiť, ako si vyberať z množstva ľahko dostupných informácií a posilňovať u nich životné zručnosti, akými sú kritické myslenie, tímová spolupráca, kreativita či vnútorná motivácia učiť sa niečo nové. Aby učitelia mali čas tieto zručnosti u žiakov rozvíjať, potrebujeme ubrať z predpísaného obsahu učiva," uviedla expertka Komenského inštitútu Tina Gažovičová.

Celoslovenský online prieskum medzi rodičmi detí navštevujúcich základnú školu sa uskutočnil od 15. do 17. apríla na vzorke 505 respondentov.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]