Autor textu: Vladimír Bačišin
07.05.2020

Abeceda ekonomiky - franchising 

Skolske.sk prináša seriál - základné informácie o ekonomike

Foto: www.indiaart.com

Bratislava 07.05.2020 (Skolske.sk)

​​​​​​​Franchising je marketingový odbytový systém, v rámci ktorého jedna strana, teda poskytovateľ franchisingu,  poskytuje druhej, od nej inak spravidla právne a finančne nezávislej, strane  teda  prijímateľ / nadobúdateľ franchisingu, a priamu alebo nepriamu odplatu právo využívať súbor  práv priemyselného a duševného vlastníctva s cieľom výroby a/alebo marketingu určitého druhu tovaru a/alebo služieb a /alebo technológií. Poskytovateľ a prijímateľ franchisingu v rámci franchisingu spravidla úzko a trvalo spolupracujú.

Za prvý prípad franchisingu sa považuje výroba šijacích strojov Singer. V čase organizácie prvého plnohodnotného franšízového systému na svete spoločnosť Singer zabezpečila hromadnú výrobu šijacích strojov, čo jej umožnilo udržiavať najkonkurenčnejšie ceny, ale nemala zavedený systém služieb, ktorý by organizoval údržbu a opravy strojov v celých Spojených štátoch. V tejto súvislosti sa vytvoril franšízový systém, ktorý poskytoval finančne nezávislým firmám výlučné práva na predaj a servis šijacích strojov na určitom území. Tieto prvé franšízy v podstate boli súčasnými distribučnými dohodami s dodatočnými povinnosťami franšízanta (predajcu) opravovať stroj.

Na prelome XIX  a XX. storočia týmto spôsobom vznikala sieť amerických benzínových čerpacích staníc. Tento systém používajú najmä hotely, motely  a všetky typy reštaurácií ako napríklad McDonald’s, Subway a KFC. Dovoľuje totiž podnikať v danom odbore bez počiatočných znalostí, bez dlhého získavania skúsenosti a praxe, znižuje riziko. Dovoľuje používať obchodné meno poskytovateľa franchisingu a jeho ochranné známky, prevádzkový systém a postupy, chránené receptúry a stratégiu marketingu.

 Franšízing je „prenájom“ ochrannej známky alebo obchodného označenia. Používanie franšízy sa riadi dohodou medzi poskytovateľom franšízy (ten, ktorý poskytuje franšízu) a franšízantom (ten, ktorý ju dostane). Obsah zmluvy sa môže líšiť od jednoduchých po veľmi zložité a obsahuje najmenšie podrobnosti o používaní ochrannej známky. Zmluva spravidla upravuje výšku odpočtov za používanie franšízy (môže byť stanovená jednorazovo na určité obdobie, čo je percento z predaja). Neexistuje požiadavka na odpočty, ale v tomto prípade sa franšízant zaväzuje kúpiť určité množstvo tovaru / práce / služieb od franšízora.

Samostatnou doložkou zmlúv môžu byť podmienky používania ochrannej známky / značky. Tieto požiadavky môžu byť buď veľmi jednoduché, napríklad, franšízant má právo používať značku v konkrétnom odvetví) alebo prísne, napríklad, franšízant sa zaväzuje používať vybavenie v obchode v prísnom súlade s požiadavkami franšízy - od veľkosti a farby políc po uniformu personálu.

Máj 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
Napíšte nám [email protected]