Autor textu: TASR
12.05.2020

Správa o Agende 2030 pripomína potrebu posilnenia inkluzívnosti vo vzdelávaní

Tému integrácie a inklúzie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia s dôrazom na deti z prostredia marginalizovaných rómskych komunít rezort školstva vníma ako jednu z priorít.

Ilustračná snímka, FOTO TASR – František Iván

Bratislava 12. mája (TASR) - Správa o dosiahnutých výsledkoch v národných prioritách implementácie Agendy 2030 pripomína v kapitole Vzdelanie pre dôstojný život potrebu posilnenia princípov inkluzívnosti vo vzdelávacom systéme. Dôraz kladie aj na zabezpečenie rovných príležitostí pre všetkých žiakov a študentov bez ohľadu na ich sociálny status, zdravotný stav alebo národnostnú či etnickú príslušnosť s dôrazom na zvyšovanie príležitostí pre uplatňovanie pozitívnej sociálnej mobility. Vyplýva to zo správy o implementácii agendy 2030, ktorú predložil do medzirezortného pripomienkového konania Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII).
      
Tému integrácie a inklúzie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia s dôrazom na deti z prostredia marginalizovaných rómskych komunít rezort školstva vníma ako jednu z priorít Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania. "Je však možné tvrdiť, že zo strany ministerstva školstva počas sledovaného obdobia neboli vykonané žiadne zásadné kroky vedúce k zlepšeniu situácie. Analytická správa PISA i naďalej upozorňuje na vysokú mieru vplyvu sociálno-ekonomického zázemia na študijné výsledky žiakov, pričom percentuálny podiel žiakov v rizikovej skupine zostáva vysoký," vyplýva z materiálu z dielne ÚPVII.
      
Negatívny trend je možné sledovať i v súvislosti s predčasným ukončovaním školskej dochádzky. Kým v roku 2013 bola miera predčasného ukončenia školskej dochádzky na úrovni 6,4 percenta, v roku 2018 to už bolo na úrovni 8,6 percenta. Uvedená hodnota významne presiahla ciele stratégie Európa 2020, v rámci ktorej si Slovensko stanovilo do roku 2020 znížiť mieru predčasného ukončovania školskej dochádzky na šesť percent. "Alarmujúcim je i zistenie, že problematika predčasného ukončovania je významne regionálne, ako i rodovo podmienená a najvýraznejšie sa týka dievčat z juhovýchodných okresov Slovenska," uvádza sa v materiáli.
      
Za významný krok pri inkluzívnosti ÚPVII označil novelu školského zákona z júna 2019, ktorou sa s účinnosťou od 1. januára 2021 zavádza povinná predškolská výchova pre deti od piatich rokov. Novela okrem iného podporuje aj domáce vzdelávanie a od roku 2022 ruší aj takzvané nulté ročníky základných škôl.
      
ÚPVII v materiáli tvrdí, že integrácia detí a študentov so zdravotným postihnutím zostáva stále výzvou a je možné tvrdiť, že počas sledovaného obdobia sa zo strany relevantných orgánov venovala len okrajová pozornosť. Autori materiálu poukázali aj na vznik Inklucentra. Ide o prvé proinkluzívne poradenské centrum na Slovensku, ktoré ponúka odbornú podporu učiteľom, pedagogickým asistentom, ale aj rodičom detí so zdravotným znevýhodnením.
      
Návrh Správy o dosiahnutých výsledkoch v národných prioritách implementácie Agendy 2030 prináša analýzu obdobia od júla 2018 do apríla 2020, to znamená od schválenia národných priorít Agendy 2030 do súčasnosti.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]