Autor textu: Mária Škultétyová
16.06.2020

Učíme sa doma: Ako čítať opytovacie vety 

V bežnej komunikácii to aj vieme,  chyby robíme najmä pri čítaní alebo pri  prednese.

Ilustračná snímka.

Bánovce nad Bebravou 16.06.2020 (Skolske.sk)

Možno preto,  že vtedy si na svojom prejave dávame zvlášť záležať.

Všimol si to aj redaktor a vydavateľ časopisu kanadských Slovákov Jozef Starosta, ktorý hovorí: „Veľa mladých ľudí, ktorí prichádzajú zo Slovenska, pri čítaní textu na verejnosti vždy zvyšuje hlas na konci vety s otáznikom, čo sa mi nezdá správne.“ A pýta sa,  aké je všeobecné pravidlo pri čítaní opytovacích viet.  Tak mu, a nielen jemu, odpovedám:

Zo školskej praxe mám skúsenosti, že mnohí žiaci naozaj nevedia čítať a prednášať vety s otáznikom.  Z prvého stupňa ZŠ si prinesú  poznatok, že na konci opytovacích viet ideme s hlasom hore. To je síce pravda, ale nie pri všetkých vetách s otáznikom. Najviac chýb robia vo vetách s klesavou melódiou.
 
Opytovacie vety majú dvojakú melódiu:
 
1. stúpavú - v zisťovacích opytovacích vetách; to sú tie, na ktoré môžeme odpovedať slovami áno - nie: Rozumeli ste mi? Prídete všetci? Prihlásili ste sa do súťaže? Viete, čo je empatia?
 
2. klesavú - v doplňovacích opytovacích vetách; tie sa začínajú opytovacím zámenom alebo zámennou príslovkou, napr.: kto, čo, ktorý, aký, čí, prečo, načo, kedy atď.: Koľko je hodín? Čo si to povedal? Čomu sa čuduješ?  Prečo ste sa prihlásili do súťaže? Čo je empatia?

 
 
 

Mária Škultétyová, Gymnázium Bánovce nad Bebravou

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]