Autor textu: TASR
23.06.2020

Človek v ohrození pripravil príručku slovenčiny, ktorá učí deti kriticky myslieť

Príručka vznikla v spolupráci so štyrmi slovenskými učiteľkami.

Ilustračná snímka, FOTO TASR - Branislav Račko

Bratislava 23. júna (TASR) – Nezisková organizácia Človek v ohrození pripravila príručku slovenčiny, prostredníctvom ktorej sa majú deti učiť kriticky myslieť. Okrem toho tiež prepája učivo z osnov s témami globálneho vzdelávania. TASR o tom informovala koordinátorka komunikácie a komunikačných kampaní neziskovej organizácie Človek v ohrození Lenka Koczová.
      
Príručka vznikla v spolupráci so štyrmi slovenskými učiteľkami. Tie učivo slovenčiny prepojili s témami migrácie, klimatických zmien, rodovej rovnosti, globalizácie či chudoby. Svojim kolegom ukazujú prepojenia medzi globálnymi a lokálnymi javmi v našej spoločnosti. Ako hovoria samotné autorky: "Nechceme vyučovať encyklopedické informácie a definície z jazykovedy, pre bežný život nie sú potrebné. Nie je dôležité vedieť rozdeliť súvetia podľa poučky, ale napríklad rozpoznať nelogickosť výpovede, zavádzanie, manipuláciu - a adekvátne na ňu upozorniť."
      
"Praktické aktivity z príručky deti vťahujú priamo do vyučovacieho procesu a prebúdzajú ich záujem o tento stále pomerne neobľúbený, no veľmi dôležitý predmet. Frontálny prístup učitelia menia za partnerský prístup," uviedla Koczová. Namiesto memorovania štandardných tém z kurikula si deti rozvíjajú svoje argumentačné, komunikačné zručnosti, kritické myslenie či tímovú spoluprácu. To sú zručnosti, v ktorých na základe medzinárodných testov naďalej zaostávame a v systéme nášho vzdelávania zostávajú podceňované. Deti sa tak učia nielen formovať vlastný názor, ale zároveň byť empatickými voči názorom svojich spolužiakov.
      
Príručka je dostupná v tlačenej verzii, ale aj online.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]