Autor textu: TASR
23.07.2020

Prieskum: Popularita duálneho vzdelávania rastie

Najväčší záujem o duálne vzdelávanie na stredných odborných školách deklarovali žiaci v Košickom kraji.

Ilustračná snímka, FOTO TASR – František Iván

Bratislava 23. júla (TASR) – Popularita duálneho vzdelávania rastie. Potvrdzujú to výsledky prieskumu, v ktorom spoločnosť Centire zistila, že viac ako 40 % žiakov deviatych ročníkov považuje systém duálneho vzdelávania za atraktívny. Prieskum bol realizovaný v júni 2020 formou online dotazníka na vzorke 3867 študentov.

Najväčší záujem o duálne vzdelávanie na stredných odborných školách deklarovali žiaci v Košickom kraji (52 %). Vo všetkých ostatných krajoch dosiahol záujem viac ako 40 %. "Pre žiakov, ktorí idú študovať do systému duálneho vzdelávania, sú najčastejšími dôvodmi pre výber práve tejto možnosti prax u zamestnávateľa (27 %), šanca privyrobiť si počas štúdia (21 %), prípadne kombinácia oboch dôvodov," priblížil vedúci tímu regionálnych koordinátorov z Centire Ľubomír Billý.

Žiaci, ktorí si vyberú štúdium na strednej odbornej škole, ale nevybrali si systém duálneho vzdelávania, uvádzajú ako najčastejší dôvod, že ich tento systém svojím nastavením nezaujal (37 %). Medzi ďalšie dôvody patrí najmä to, že škola alebo vybraný odbor nie sú zapojené do duálneho vzdelávania (34 %), alebo dávajú prednosť štúdiu pred praxou a chcú venovať čas na škole získavaniu vedomostí (3 %).

Časť žiakov zároveň odrádza záväzok práce u zamestnávateľa po skončení školy, pričom žiaci majú záujem si ponechať svoj vlastný výber budúceho pôsobenia bez záväzku voči zamestnávateľovi, u ktorého by realizovali praktickú časť vyučovania. "Toto je však jeden z najväčších mýtov duálneho vzdelávania. Žiaci po skončení duálneho vzdelávania môžu ísť pracovať k inému zamestnávateľovi, alebo pokračovať v štúdiu na ďalších stupňoch vzdelávania," zdôraznil Billý.

Pri rozhodovaní o výbere strednej školy pritom až 38 % deviatakov najviac ovplyvnili rodičia. Po nich nasledujú kamaráti s 15 % a na treťom mieste výchovný poradca alebo učiteľ. "Iba 8 % žiakov vo vzorke odpovedalo na otázku možnosťou iné, pričom 74 % z nich uviedlo, že si školu zvolili sami na základe vlastného uváženia," vyčíslil Billý.

Prieskum: Duálne vzdelávanie sa prispôsobilo mimoriadnej situácii

Bratislava 23. júla (TASR) – Školy so zamestnávateľmi v systéme duálneho vzdelávania sa vyrovnali s mimoriadnou situáciou, ktorú spôsobila pandémia nového koronavírusu. Vyplýva to z prieskumu, ktorý bol realizovaný v júni tohto roka. Zapojilo sa doň 121 stredných odborných škôl, 1149 žiakov duálneho vzdelávania a 159 zamestnávateľov.

"Treba povedať, že väčšina žiakov absolvovala dištančné formy praktického vzdelávania, aj keď je to dosť komplikované. Využívali viac inovatívne formy vzdelávania, to znamená nejaká projektová výučba, modelové situácie," priblížila vo štvrtok na tlačovej konferencii vedúca tímu metodiky a centra orientácie zo spoločnosti Centire Viera Holešová.

Viac ako dve tretiny respondentov spomedzi zamestnávateľov predpokladajú pokračovanie systému duálneho vzdelávania bez zmeny súčasného nastavenia. Avšak až štvrtina z nich predpokladá nižší počet učebných miest.

Veľká väčšina škôl uviedla, že len do 20 % žiakov nebolo schopných sa zapojiť do dištančných foriem praktického vzdelávania. U 14 % škôl nebolo schopných sa zapojiť viac ako 20 % žiakov. "Tí sa nezapojili najmä z dôvodu nedostupného internetu a sociálne slabej situácie rodiny (69 %), ale aj z dôvodu nezáujmu (31 %)," skonštatovala.

Tretina žiakov v prieskume uviedla, že zamestnávateľ poskytol škole interné výučbové materiály. Zároveň 13 % žiakov uviedlo, že počas dištančnej praktickej výučby absolvovali projektovú výučbu - prípravu modelových situácií a projektových štúdií. Dostali krátke videá s postupom výroby určitého výrobku alebo služby a iné formy, ktoré zahŕňali najmä domáce úlohy. Užšej skupine žiakov, 10 %, poskytol zamestnávateľ videá z výrobných liniek či postupov. Niektorí absolvovali tiež výučbu vo virtuálnych učebniach, a to 10 %, alebo videokonferencie so slovenskými i zahraničnými expertmi (5 %).

"Naši žiaci zvládli koronakrízu na jednotku. Väčšina z nich sa denne pripájala na vyučovanie a bola to pre nás všetkých veľmi zaujímavá skúsenosť. Verím, že prax veľmi rýchlo dobehnú," dodala Jana Široká, predsedníčka bratislavskej Duálnej akadémie zameranej na odborné vzdelávanie. Na škole sa aktuálne pripravuje takmer 400 žiakov.

Fyzická prítomnosť v závode je však pri získavaní niektorých zručností nevyhnutná. "Počas koronakrízy sme sa tieto praktické cvičenia snažili nahrádzať rôznymi úlohami súvisiacimi s praxou, prehlbovaním vedomostí potrebných pre prax a zároveň budeme v rámci augustovej letnej školy dobiehať stratený čas, čo sa týka praktických zručností," spresnil vedúci stredoškolského odborného vzdelávania a rekvalifikácií Duálnej akadémie Milan Ráchela.

V súčasnosti je podľa Holešovej do systému duálneho vzdelávania zapojených 188 škôl, z toho 174 aktívne. Aktuálne je do systému duálneho vzdelávania zapojených 1330 zamestnávateľov, z toho 895 aktívne. Zamestnávatelia si takýmto spôsobom vychovávajú potenciálnych budúcich zamestnancov.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]