Autor textu: TASR
29.07.2020

Slovenská komora učiteľov tvrdí, že je ohrozená kvalita vzdelávania

Tento školský rok sa nezrealizovalo žiadne akreditované inovačné vzdelávanie pre učiteľov, upozorňuje SKU.

Ilustračná snímka, FOTO TASR - Milan Drozd

Bratislava 29. júla (TASR) – Kvalita vzdelávania v školstve je vážne ohrozená, tvrdí Slovenská komora učiteľov (SKU). Ako TASR informoval Vladimír Crmoman zo SKU, zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch mal v septembri 2019 priniesť zvýšenie kvality vzdelávania pedagógov, avšak dodnes sa tak nestalo.
      
Komora v novembri 2019 upozornila, že zákon zmrazí vzdelávací systém učiteľov a na dlhú dobu znemožní profesijný rozvoj pedagogických i odborných zamestnancov školstva. "Tento školský rok sa nezrealizovalo žiadne akreditované inovačné vzdelávanie pre učiteľov podľa nového zákona. Na konci tohto školského roka a do dnešného dňa máme len minimum akreditovaných organizácií, ktoré môžu vzdelávať učiteľov," uviedla SKU. Doplnili, že komisia pre profesijný rozvoj začala fungovať až v apríli. "Vytvorená bola mimoriadne netransparentne. Výber členov, štatút a fungovanie tejto komisie sa uskutočnili bez účasti relevantných organizácií zastupujúcich pedagógov," tvrdí komora.
      
Odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre TASR v reakcii uviedol, že ambíciou rezortu je prepracovať štatút komisie pre profesijný rozvoj a následne vymenovať nových členov komisie.
      
Atraktivita učiteľského povolania sa nezvýši, upozorňuje na to SKU. "Vzhľadom na aktuálny stav profesijný rast nie je možný, finančný rast je od septembra 2019 vzhľadom na nový zákon tiež blokovaný. Jedinou možnosťou zvýšenia platovej tarify pre pedagógov po splnení podmienky praxe je takzvané atestačné konanie, ktorým pedagóg dokazuje svoje profesijné kompetencie pre daný kariérový stupeň," poznamenala SKU. Atestáciu doteraz v Metodicko-poradenskom centre od septembra 2019 získalo podľa informácií komory len desať žiadateľov.
      
V tejto súvislosti ministerstvo školstva uviedlo, že atraktivita učiteľského povolania je spojená predovšetkým s poslaním a významom tejto práce, v druhom rade s odmeňovaním, podmienkami práce a postavením pedagóga v škole či spoločnosti. "Ministerstvo školstva pod vedením Branislava Gröhlinga (SaS) pracuje na riešeniach, ktorých cieľom je zlepšenie celkovej situácie a podmienok pre učiteľov v zmysle programového vyhlásenia vlády. Rezort pracuje na zlepšení finančného zabezpečenia učiteľov, na vytvorení motivačnej zložky platu, na zlepšení materiálnych podmienok škôl," uviedol rezort školstva. Pripomenul, že od septembra môžu do škôl nastúpiť podporné tímy, ktorých členovia pomôžu pedagógom pri výučbe, pričom na úväzky členov tímov – asistentov, špeciálnych pedagógov či psychológov - pôjde 82 miliónov eur. "Učitelia základných škôl majú od júna slobodnejší výber z učebníc, čo by im malo pomôcť učiť lepšie a podľa vlastných predstáv. Rezort spúšťa projekt na vzdelávanie pedagógov v oblasti výchovného poradenstva a prevencie za 5,9 milióna eur," uviedlo ministerstvo školstva. Poukázalo aj na fakt, že Štátny pedagogický ústav a Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie sa v uplynulých mesiacoch snažili poskytnúť učiteľom podporu cez videokonferencie a webináre, pracovné listy pre žiakov. Bola posilnená infolinka v oblasti pedagogicko-psychologického poradenstva či vzdelávania žiakov so špeciálnymi potrebami. "Sme presvedčení, že tieto a ďalšie pripravované kroky a opatrenia budú postupne zvyšovať atraktivitu učiteľského povolania," tvrdí rezort školstva.

Komora si váži snahu ministra zavádzať inovácie, nové metódy práce, upravovať obsah vzdelávania, umožniť slovne hodnotiť žiakov, otvoriť trh učebníc či podporiť online vzdelávanie. "Všetky inovácie stoja na kvalitnom a motivovanom učiteľovi, ktorého podporu prisľúbil minister školstva zabezpečiť z prichádzajúcich európskych fondov. Ak sa nezmení prístup, veľká časť sľubovaného balíka môže ľahko skončiť v koši," tvrdia zástupcovia SKU. Ako doplnili, od roku 2009 rezort školstva čerpal desiatky miliónov eur na zvyšovanie atraktivity učiteľského povolania v takzvanom kreditovom systéme vzdelávania učiteľov, ktorý nahradil 1. septembra 2019 príplatok za profesijný rozvoj. "Ministerstvo plánuje čerpať ďalšie stovky miliónov eur so systémom vzdelávania v nekvalitne nastavenom zákone, s netransparentne vytvorenou komisiou pre akreditáciu a s nereformovanými organizáciami," uzavrela SKU.
      
Rezort školstva dodal, že v spolupráci s inými rezortmi intenzívne pracuje na takom nastavení čerpania eurofondov, aby oblasť vzdelávania a školstva získala z alokovanej sumy čo najväčší objem a súčasne aj úžitok.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]