Autor textu: Michaela Petrášová
09.12.2020

Šéf techniky RTVS: Objem výrobných požiadaviek počas koronavírusu v RTVS narástol

Ako ovplyvnil koronavírus chod verejnoprávnej televízie, nám v rozhovore priblíži riaditeľ sekcie techniky, Roman Skřivánek.

Na archívnej snímke budova RTVS. FOTO TASR - Michal Svítok

Bratislava 09.12.2020 (Skolske.sk)

​​​​​​​Keď sa povie slovíčko televízia, väčšina ľudí si predstaví moderátorov, redaktorov alebo konkrétne večerné správy či iné relácie. Častokrát sa však zabúda na technickú zložku, bez ktorej by sme všetky tieto prvotné asociácie vlastne ani nemali.

​​​​​​​Pod kompetencie technickej zložky RTVS patrí prakticky všetko od zapojenia káblov v kancelárii až po samotné vysielanie. Záber práce technickej sekcie jeden z najväčších záberov celého televízneho aj rozhlasového prostredia.

O tom, čo všetko robia technickí pracovníci, ale aj o tom, ako televízia zvládla príchod koronavírusu a s ním spojené opatrenia, sme sa rozprávali s riaditeľom Sekcie techniky RTVS, Romanom Skřivánkom.

O čo všetko sa v televízií staráte?
​​​​​​​
Keď si to rozdelíme do viacerých celkov, tak sem môžeme radiť štúdiovú, prenosovú, postprodukčnú, archivačnú technológiu, technológie informačného a mediálneho charakteru a tiež samotnú distribúciu.

RTVS nie je len televízia, je to aj rozhlas. Keď si to vezmeme postupne odzadu, distribúcia sa týka celého reťazca, to znamená, že technika zabezpečuje, aby sa produkt jednej aj druhej organizácie dostal k divákom a poslucháčom.

Informačné a mediálne technológie sa starajú o spravovanie dátových sietí, sieťových zariadení, kybernetickej bezpečnosti, ako aj o licencie, operačné systémy, podporu užívateľov a wifi pripojenie vo všetkých lokalitách, kde má RTVS pracoviská.

Keď sa presunieme k postprodukčnej technológii, tam sa technickí pracovníci starajú o to, aby boli v poriadku strižne a celá ich infraštruktúra. Pri archivačných technológiách sa starajú najmä o digitálny archív, ako aj zariadenia pre digitalizáciu filmových pásov.

Do prenosovej technológie patria satelitné vozy, ktoré sú potrebné na prenos signálu. Ďalej sú to mobilné réžie známe pod názvom prenosové vozy.

Medzi štúdiovú technológiu patria už verejnosti známejšie zariadenia, ako sú mikrofóny a kamery. Sekcia techniky má taktiež na starosti údržbu a rozvoj ostatných technických náležitostí potrebných k výrobe v štúdiu.

Toto všetko funguje len kvôli tomu, aby táto mediálna inštitúcia produkovala obsah.

Korona nám síce veľa zobrala, no technicky nás v niektorých oblastiach posunula vpred. Vidíme to napríklad na online výučbe či v prechode na home office vo veľkej časti firiem. „Narástla“ v technickej sfére aj RTVS?
 
Áno, v zásade posunula. Avšak RTVS má dlhodobý plán zapracovania nových technológií do výrobných procesov. To znamená, že pokroky ktoré nastali, nie sú priamou zásluhou koronakrízy, ale toho, že sa ako televízia neustále snažíme napredovať a prinášať novinky.

V čom sa kvôli koronavírusu zmenila práca v teréne? Zasiahol koronavírus prácu v štúdiách alebo skomplikovala sa výroba živého vysielania?
 
Malo to celé na nás určite organizačný vplyv, hlavne pri organizácii verejných podujatí. Ale v princípe technicky vôbec v ničom. Je však pravda, že sa zmenili nároky na zabezpečenie vzdialeného ovládania prenosu signálu, v prípade výroby, kde sa hostia nevedeli dostaviť z pandemických dôvodov z iných okresov alebo celkovo z iných krajín. Ale nebolo to nič veľkého charakteru.

Museli ste v dôsledku koronakrízy prepúšťať zamestnancov z vašej sekcie?
 

Nie, žiadne hromadné prepúšťanie sa našťastie nedialo. Zaznamenali sme však pokles príjmov do rozpočtu RTVS. Zrušili a presunuli sa prakticky všetky veľké športové podujatia, ktoré sa mali diať v tomto roku. Aj preto kolegovia z odboru reklamy hlásia výpadok príjmu z reklamy, tak ako to hlásia aj všetky ostatné televízie na Slovensku. Predikcia do budúceho roku je, že to bude celé ešte oveľa markantnejšie.

Zaznamenali ste pokles objemu celkovej výroby RTVS?
 
Práve naopak. Objem výrobných požiadaviek narástol. Pribúdali žiadosti na rôzne licencie najmä pre online komunikáciu, žiadosti o vybavenie komunikačnou technológiou – to všetko sú veci, ktoré pribudli. Všetko to boli veci urgentné, museli sme ľuďom v krátkom čase tieto veci vybaviť tak, aby mohli aj naďalej vykonávať svoju prácu efektívne. Keďže sme verejnoprávna inštitúcia, tak to znamenalo vyriešiť aj náročnú administratívu. V mnohom to bolo aj emotívne, ľudia kriticky reagovali na prichádzajúce informácie, potrebovali pracovať a báli sa prísť do práce.

RTVS je vnímaná ako inštitúcia, ktorá má podporovať v tejto krízovej situácii šport a kultúru, takže vyrábame, snímame rôzne koncerty, snažíme sa zalepiť tú dieru, že nie je návštevnosť na športových podujatiach. Čiže snažíme sa vyrábať prenosy ešte viac.

Pomáhajú skúsenosti z prvej vlny pri riešení problémov v druhej vlne?
 
Určite pomáhajú. Ľudia už vedia, s čím môžu rátať, o čom to je, už majú pridelenú technológiu. Čiže v tomto už je určite väčší kľud oproti prvej vlne.

Výstup práce RTVS poznáme štandardne cez televízne obrazovky a rozhlasové prijímače. Urýchlila korona aj presun výstupov do online prostredia? 
​​​​​​​
Nové média v RTVS ešte stále nie sú začlenené pod sekciu techniky, pretože zatiaľ nie sú u nás považované za tradičné televízne alebo rozhlasové vysielanie, ktoré zastrešuje sekcia techniky. Preto aj ich rozvoj je v gescii sekcie nových médií. Z pohľadu technológii nie je táto situácia šťastná.

Ako zobrali túto situáciu vaši zamestnanci? Bolo potrebné dodatočné školenie v oblasti online nástrojov?
 
Áno, aj naši technickí zamestnanci sa museli preškoliť na rôzne nástroje pre online komunikáciu tak, aby vedeli poskytnúť technickú podporu ostatným zložkám RTVS, ktoré ju využívajú napríklad vo výrobe spravodajstva pri rozhovoroch či na pracovné stretnutia. 

Zasiahlo plošné testovanie do chodu vašej sekcie? Mali ste pozitívnych?
 
Z celej sekcie to u nás zasiahlo hlavne jeden odbor, kde sa do karantény dostala celá kancelária. Bol to práve odbor mediálnych systémov a informačných technológií, čiže práve tí ľudia, ktorí sa starajú o správu užívateľských počítačov, tlačiarní, mobilných telefónov a podobne. Tento odbor teda fungoval počas niekoľkých týždňov len veľmi ťažko. Našťastie priebeh ochorenia bol u zamestnancov bez väčších komplikácií, a preto už dnes fungujeme opäť v bežnom režime.

Aké máte vízie v rámci zlepšenia rozvoja techniky RTVS do budúcnosti?
 
Mojím snom je udržať absolútne v každom jednom možnom bode RTVS na pozícii technologického lídra v rámci Slovenska a ideálne aj v rámci celého Česko-Slovenska. To sa týka rozvoja distribúcie a digitalizácie rozhlasového a televízneho vysielania. Ale aj prechodu na 4K v samotnej výrobe a vysielaní.

V nastavení technickej koncepcie tejto inštitúcie s ohľadom na minimálne 5 rokov to vyžaduje veľmi systematicky prístup všetkých úrovní manažmentu k tejto problematike. Bez systematického dlhodobého financovania nie je možné vidieť relevantné výsledky. Častokrát sa totiž len doháňa technologický dlh a v dôsledku toho sa nerieši rozvoj.

V rámci sekcie by som chcel nastaviť a udržať korektné a dôveryhodné vzťahy. Rešpekt, otvorenosť, úprimnosť a, samozrejme, pracovitosť. Taktiež by som chcel motivovať ľudí nie len finančne, ale aj víziou toho, že sa chceme niekam posunúť  v prospech nás všetkých.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]