Autor textu: Lucia Foltýnová
05.01.2021

Do tohtoročnej Európskej značky pre jazyky sa zapojili pedagógovia z celého Slovenska

SAAIC - Národná agentúra programu Erasmus+ pre vzdelávanie a odbornú prípravu ocenila slovenských pedagógov, ktorí sa zapojili do 18. ročníka súťaže Európska značka pre jazyky.

Foto: Lucia Foltýnová

Bratislava 05.01.2021 (Skolske.sk)

Pedagógovia zo všetkých kútov Slovenska sa aj v tomto náročnom roku zapojili sa so svojimi inšpiratívnymi súťažnými príspevkami do národného kola súťaže. Víťazi, o ktorých rozhodla národná porota zložená z odborníkov z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu na Slovensku, Štátneho pedagogického ústavu, Francúzskeho inštitútu na Slovensku, Goethe-Institutu Bratislava a Domu zahraniční spolupráce Praha, sa laickej aj odbornej verejnosti predstavili na virtuálnom vyhlásení výsledkov súťaže dňa 25. novembra 2020.

Program podujatia uzavrela odborná prednáška prof. PaedDr. Sylvie Pokrivčákovej, PhD. z Trnavskej univerzity v Trnave na tému Využitie metódy CLIL vo výučbe cudzích jazykov. Cieľom udeľovania ocenenia Európska značka pre jazyky je poukázať na význam učenia sa cudzích jazykov a zviditeľniť prácu učiteľov, ktorí objavujú a prinášajú nové prístupy, formy a metódy práce šité na mieru deťom, žiakom, študentom alebo dospelým.

Európsku značku 2020 získali:

Základná škola A. Sládkoviča zo Sliača vo svojom Erasmus+ projekte WATER využila príťažlivosť tejto ekologickej témy a prepojila ju s výučbou anglického jazyka. Spolu s partnermi z Česka a Poľska preniesli výučbu z triedy do voľnej prírody, školskej záhrady, vedeckého centra, prostredia múzeí, čističky odpadových vôd či Slovenského hydrometeorologického ústavu. Atraktívna téma, zmena prostredia a prístupu k učeniu, využívanie medzipredmetových vzťahov aj IKT technológií vzbudili prirodzený záujem o angličtinu nielen u bežných žiakov, ale aj žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami či pochádzajúci zo sociálne znevýhodneného prostredia prekonali obavy z neúspechu a spontánne sa zapájali do všetkých aktivít. Výsledky dvojročnej spolupráce pedagógov a žiakov vyústili do viacjazyčných výstupov v podobe herbária, interaktívnej mapy krajín, čitateľského denníka, CLIL slovníka či stolných hier, ktoré sú tu pre vás.

Gymnázium P. J. Šafárika z Rožňavy sa v Erasmus+ projekte Príručka pre zdráhajúcich sa a slabých čitateľov zameralo na knihovníkov, učiteľov a žiakov základných a stredných škôl, vrátane žiakov - migrantov, ktorí majú problémy s čítaním či porozumením textu. V prípadovej štúdii, vypracovanej spolu s partnermi z Česka, Chorvátska a Talianska, upozornili na mylnú predstavu, že nedostatočná čitateľská gramotnosť sa týka len žiakov - migrantov. Dvojročná spolupráca vyústila do organizovania rôznorodých aktivít podnecujúcich radosť z čítania ako napr. knižný trh, vytvorenie blogu s názvom „Knihomoľ - Bookwarm“, súťaž „Wall reading“, literárny dvojjazyčný deň „Čajovňa – Tea Room“, spolupráca s miestnou knižnicou na aktivitách „Lov na knihy – Book hunting“ a rozhovoroch so spisovateľmi. Hlavným výstupom projektu je príručka pútavých príbehov motivačných textov, aktivít na podporu čítania či digitálnej učebne pre učiteľov, ktorá umožní žiakom prekonávať nedôveru vo vlastné schopnosti, odbúravať nedostatok motivácie a zdolávať prekážky pri čítaní a porozumení textu v materinskom aj anglickom jazyku.

Akadémia vzdelávania Čadca, o.z. sa zamerala vo svojom projekte Senior Akademy 2019 na neobvyklú cieľovú skupinu - seniorov. Vďaka spolupráci s miestnou organizáciou Jednoty dôchodcov v Čadci, ktorá združuje viac ako 350 členov, zorganizovala pre našich najstarších spoluobčanov kurzy anglického jazyka na troch vedomostných úrovniach. Hoci by sa mohlo zdať, že jediným cieľom projektu bolo získavanie jazykových zručností využiteľných v pohraničnom regióne Slovenska, Česka a Poľska, nebolo tomu tak. Pravidelné stretávanie sa, učenie sa angličtiny a oboznamovanie sa s kultúrou anglosaských krajín, v ktorých dnes žijú mnohé z ich detí, vnúčat či pravnúčat, významnou mierou prispeli k vzájomnej súdržnosti, k prirodzenému začleňovaniu seniorov do spoločnosti a k odbúravaniu izolácie, v ktorej sa dnes nachádzajú čoraz častejšie. Projektový zámer a metodický materiál vypracovaný v tomto projekte môžu byť inšpiráciou aj pre iné organizácie, ktoré sa venujú seniorom a ich vzdelávaniu.

Viac informácií je zverejnených na webstránke iniciatívy.

Máj 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
Napíšte nám [email protected]