Autor textu: TASR
10.03.2021

Výskum: Učitelia sa vnímajú ako svedomití, a to najmä pre svoju organizovanosť

Štatisticky významné sú rozdiely medzi učiteľmi základných a stredných škôl v dimenzii otvorenosť.

Ilustračná snímka. FOTO TASR/AP

Bratislava 10. marca (TASR) - Slovenskí učitelia sa sami vnímajú ako svedomití, a to najmä pre svoju organizovanosť a sebadisciplínu. Vyplýva to z výskumu v rámci národného projektu Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých (PIAAC), ktorý realizuje Národný ústav certifikovaných meraní a vzdelávania. TASR o tom informoval odbor komunikácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
      
Cieľom výskumu bolo analyzovať a vyhodnotiť úroveň preferencie osobnostných charakteristík Päťfaktorového modelu osobnosti učiteľov základných a stredných škôl. Zámerom bolo zistiť, ako sa osobnostné črty líšia podľa veku, pohlavia, alebo podľa typu školy a zároveň, ako súvisia so subjektívnym vnímaním zdravia a psychickej pohody, či profesijnými zámermi učiteľov. Päťfaktorový model osobnosti je koncept, ktorým sa merajú charakteristické črty osobnosti v piatich dimenziách. "Tvoria ho svedomitosť, extroverzia, prívetivosť, otvorenosť a emocionálna vyrovnanosť," priblížil rezort školstva.
      
V sebahodnotení učiteľov najviac dominovala osobnostná dimenzia svedomitosť v zastúpení charakteristík ako organizovanosť a sebadisciplína, ďalej extroverzia v poddimenzii asertivita a prívetivosť v poddimenzii spolupráca. Najmenej prítomné charakteristiky patrili spoločenskosti (extroverzia), prispôsobivosti (emocionálna vyrovnanosť), zvedavosti (otvorenosť) a veľkorysosti (prívetivosť).
      
Štatisticky významné sú rozdiely medzi učiteľmi základných a stredných škôl v dimenzii otvorenosť. V charakteristikách zvedavosť a intelektuálnosť učitelia základných škôl v sebahodnotení reportovali nižšie preferencie ako učitelia stredných škôl. "Znamená to, že stredoškolskí učitelia majú väčší záujem vzdelávať sa a vnímajú samých seba ako viac intelektuálne zameraných. Učitelia základných škôl sa vnímajú ako menej ambiciózni a prispôsobiví než učitelia gymnázií, no zároveň viac veľkorysí ako ich kolegovia zo stredných odborných škôl," vyplýva z výskumu. Čo sa týka rozdielov v osobnostných charakteristikách podľa pohlavia a veku, muži viac manifestovali otvorenosť a emocionálnu vyrovnanosť, ženy svedomitosť a extroverziu.
      
"Skvalitnenie vzdelávania učiteľov je jednou z našich priorít. V pláne obnovy máme na tento účel vyčlenenú sumu takmer 50 miliónov eur. Dôležitým krokom je tiež otvorenie tohto vzdelávania aj pre neštátnych poskytovateľov," uviedol minister školstva Branislav Gröhling (SaS). Aspekty líderstva (asertivita, sebadisciplína) sú v charakteristikách dominantné a prítomné, učitelia by zároveň mohli profitovať z tréningu zručností zameraných na prispôsobivosť (emocionálnu vyrovnanosť). Analýza dát potvrdila, že učitelia s nižším skóre v emocionálnej vyrovnanosti intenzívnejšie vnímajú stres a častejšie prežívajú úzkosť, strach.
      
"Naším cieľom je inovovať vzdelávanie učiteľov tak, aby sa do výučby zakomponovalo kritické myslenie, rozvoj kreativity, tímovú prácu, či prierezové zručnosti a gramotnosti, ktoré sú najmä v dnešnej dobe nesmierne potrebné pre žiakov aj študentov," uzavrel Gröhling.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]