Autor textu: TASR
30.04.2021

Komora učiteľov s obsahom plánu obnovy súhlasí, vidí však aj zásadný problém

Ministerstvo podľa Križa nebolo schopné pripraviť novely zákonov tak, aby sa dostali do parlamentu.

Na archívnej snímke sprava Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov (SKU). FOTO TASR – Jakub Kotian

Bratislava 30. apríla (TASR) - S plánom obnovy a jeho obsahom Slovenská komora učiteľov (SKU) v zásade súhlasí. Témy, ktoré tam sú, majú podľa Viktora Križa zo SKU logické napojenie na potreby praxe. Poukázal napríklad na transformáciu poradenských zariadení, podporné opatrenia, materské školy či vzdelávanie učiteľov. SKU však vidí aj zásadný problém.
      
Do školstva sa má v najbližších rokoch investovať veľké množstvo peňazí. Ide napríklad o eurofondy, financie z plánu obnovy či REACT-EU. "Komora je členom aj komisie pri monitorovacom výbore štrukturálnych fondov pre školstvo. Musíme však konštatovať, že ministerstvo nemá žiaden plán, žiadne strategické uvažovanie, chýbajú úplne procesy, takmer žiadna spolupráca, schopnosť prepájať veci," uviedol pre TASR Križo. Ako tvrdí, ministerstvo školstva sa s organizáciami z oblasti školstva nestretáva, systémovo nezbiera dáta k pandemickej situácii a ani k tomu, ako sú deti zapojené, čo sa v školách skutočne deje a aká je tam atmosféra. "Nemáme dáta o modernizačnom dlhu, nemáme stále zabezpečený kvalitný internet a pripojenie nielen pre školy, ale ani pre poradenské zariadenia," povedal Križo.
      
Ministerstvo podľa Križa nebolo schopné pripraviť novely zákonov tak, aby sa dostali do parlamentu. Poukázal na to, že dôležité zmeny nenastanú k septembru, keď ich bolo podľa neho potrebné už zavádzať do praxe, aby boli prepojené s plánom obnovy. "Aktuálne dobiehajúce európske projekty vykazujú aj vďaka ministerstvu veľkú mieru byrokracie pre školy. Na jednej strane sa financujú tisíce nových ľudí z eurofondov, ale akosi sa zabudlo, že títo ľudia potrebujú vzdelávanie, pomôcky, priestory," tvrdí Križo. Pýta sa, načo je napríklad v škole zaplatený pedagogický asistent, keď nemá podporu, nemá sa ísť kde vzdelávať v metódach práce a nemá možnosť kariérneho rastu. Ako dodal, aktuálna skúsenosť s fungovaním ministerstva školstva neprináša nádej, že plán obnovy bude obnovou.
      
Na vzdelávanie by malo ísť z plánu obnovy 892 miliónov eur. Z toho na dostupnosť, rozvoj a kvalitu inkluzívneho vzdelávania na všetkých stupňoch 210 miliónov eur, na vzdelávanie pre 21. storočie 469 miliónov eur a na zvýšenie výkonnosti slovenských vysokých škôl 214 miliónov eur. Vyplýva to z plánu obnovy schváleného vládou.

Marec 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]