Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Zoltán Soóky
14.09.2021

Programovanie robotov na Cypre

Hlavným cieľom kurzu robotiky bolo predstaviť nástroje robotiky a preskúmať ich možnosti začlenenia do školského vzdelávania. 

Foto: Z. Soóky

Robotika hrá v našom živote stále dôležitejšiu úlohu. Vyskytuje sa v priemyselnej výrobe, v zdravotníctve, vo vesmírnom výskume, v zábavnom priemysle a preto je stále dôležitejšie, aby zohrávala významnú úlohu aj vo vzdelávaní. Cieľom nie je naučiť a učiť sa o robotike ako o predmete, ale naučiť a učiť sa s robotmi, ktorí sú primárne zameraní na rozvoj kognitívnych schopností. Cieľom je rozvoj zásadnych zručností, ktoré sú použiteľné na trhu práce v 21. storočí. Robotické programovanie poskytuje na to vynikajúcu príležitosť.

pic
Foto: Z. Soóky

Vďaka dvojročnému projektu Gymnáziu Petra Pázmáňa v programe Erasmus+ s názvom “Think together” (Zamyslime sa spolu) som sa mohol zúčastniť 19.-23. júla 2021 na vzdelávaní učiteľov o programovaní robotov v Nikózii na Cypre. Hlavným cieľom kurzu robotiky bolo predstaviť nástroje robotiky a preskúmať ich možnosti začlenenia do školského vzdelávania. Dozvedeli sme sa o vzdelávacom programe, ktorý využíva vzdelávacie robotické balíky a rôzne platformy vizuálneho programovania. Hlavným účelom týchto balíkov je propagácia vzdelávania zamerané na hry, projekty a riešenia problémov. Počas piatich dní sme pracovali s balíčkami robotov, ktoré sa dajú dobre využívať na základnej a strednej škole, ako napr. Meet Edison, Pro-Bot, Lego Mindstorms EV3, LEGO WeDo 2.0 atď.

pic
Foto: Z. Soóky

Počas vzdelávania kládli veľký dôraz na interdisciplinárnosť, pretože robotiku je možné využívať na rozšírenie ďalších predovšetkým prírodovedných predmetov v témach, ako sú napr. fungovanie našej slnečnej sústavy, elektrina, optika, sila, geometrické tvary a pod. Hlavným dôvodom toho je, že roboty môžu byť doplnené rôznymi senzormi - svetlo, pohyb, tlak, zvuk atď. - pomocou ktorého je robot schopný reagovať na zmeny vo svojom bezprostrednom okolí. Programovanie robotov sme robili v aplikáciách priamo od výrobcu na webovom rozhraní, pričom zvýraznili nielen vizuálne, ale aj ďalšie univerzálne programovacie jazyky (Python, JAVA). Na školení sa zúčastnili učitelia základných a stredných škôl zo Španielska, Portugalska a Poľska, s ktorými som pracoval v skupine, kde sme komunikovali po anglicky.
​​​​​​​
Môžem sumarizovať, že som sa vrátil domov z nádhernej krajiny - z Cypra, s veľkým množstvom skúseností, vedomostí a v nádeji, že získané znalosti využijem vo výučbe.

pic
Foto: Z. Soóky

Október 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
-
Napíšte nám [email protected]