Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: OTS
17.10.2025

Zálohovanie sa čoskoro priblíži školákom základných škôl – vznikajú nové metodické materiály a pracovné listy pre učiteľov a žiakov základných škôl

Správca zálohového systému opäť oslovil tím špecialistov na vzdelávanie so zadaním vypracovať metodické materiály a pracovné listy pre učiteľov základných škôl.

Foto: Správca zálohového systému

Bratislava 17.10.2025 (Skolske.sk/OTS)

Správca zálohového systému, neštátna nezisková organizácia, ktorá koordinuje fungovanie zálohového systému jednorazových nápojových obalov na Slovensku, opäť oslovil tím špecialistov na vzdelávanie so zadaním vypracovať metodické materiály a pracovné listy pre učiteľov základných škôl, vyučujúcich cieľovú skupinu mladších žiakov vo veku 6 až 10 rokov.

​​​​​​​Hlavným cieľom tohto projektu, ktorý patrí k ďalším z radu aktivít správcu v oblasti vzdelávania, je podpora vytvárania pozitívneho vzťahu malých školákov k recyklácii a udržateľnému spôsobu života v prepojení na zálohovanie.
 
O tom aký má význam zapájať tému zálohovania a recyklácie do obsahu vzdelávania v slovenských školách, ako vnímajú aktivity Správcu zálohového systému samotní učitelia a prečo je dôležitá spolupráca medzi štátnym vzdelávacím systémom a neštátnymi tematickými organizáciami sme sa rozprávali s členkou odborného tímu, ktorý tieto metodické listy pripravuje a zároveň učiteľkou Mgr. Janou Raffay, PhD.
 


Viete nám, prosím, jednoducho vysvetliť, čo sú to vlastne Metodické materiály a pracovné listy pre učiteľov a žiakov slovenských škôl?
Ide o súbor podkladov na vyučovanie pre učiteľov a učiteľky 1. stupňa základných škôl, ktorí majú záujem dozvedieť sa viac o tom, čo je to vlastne zálohovanie, čo sa s vyzbieranými fľašami a plechovkami ďalej deje a prečo je vôbec dôležité zálohovať a využívať prázdne obaly od nápojov. Každý metodický materiál obsahuje podklad pre učiteľa,  ktorý ho presne vedie v tom, ako s témou zálohovania pracovať, ktoré pojmy si žiaci osvojujú, aké činnosti by mali realizovať a aké správanie žiakov by mali rozvíjať. Zároveň majú učitelia k dispozícii aj pracovné listy, ktoré si môžu upraviť podľa svojich predstáv, alebo použiť tak ako sú. Každý metodický materiál aj pracovný list je pripravený tak, aby spracoval hodinu, alebo vyučovací blok ako celok a učiteľ nemusel dohľadávať ďalšie informácie alebo vytvárať si ďalšie materiály.
 
Správca zálohového systému je neštátna nezisková organizácia. Ako vnímajú slovenskí pedagógovia jeho angažovanie sa aj v oblasti vzdelávania a dokonca jeho participácie pri tvorbe učebného obsahu?
V súčasnosti nemáme informácie z rozsiahlejšieho prieskumu o spätnej väzbe na pracovné listy a metodické materiály, čo súvisí hlavne s tým, že sú k dispozícii pre učiteľov približne pol roka a týkajú sa primárne stredných škôl. Učitelia 1. stupňa základnej školy doposiaľ nemali možnosť pracovať s novými metodickými materiálmi, lebo sú práve vo vývoji. Avšak, prezentačné ukážky, ktoré sme realizovali, poukázali na pozitívne vnímanie materiálov. Učitelia ocenili najmä to, že nepotrebovali nič viac hľadať, len použiť, príp. málo upraviť existujúci materiál podľa toho, čo im vyhovovalo.
 
​​​​V minulom školskom roku Správca tak povediac pustil do praxe Metodické materiály a pracovné listy pre učiteľov a žiakov slovenských stredných škôl. Ako ste ich distribuovali medzi učiteľov, respektíve kde sa k nim učitelia môžu dostať?
Metodické materiály a pracovné listy sú dostupné na stránke Správcu zálohového systému www.slovenskozalohuje.sk v záložke Vzdelávanie. Na tomto mieste môžu učitelia bezplatne získať metodické materiály a pracovné listy. Voľne dostupné sú vo verzii pdf, avšak po vyplnení emailu zasielame učiteľom aj verzie v editovateľnej podobe. V rámci nadviazanej spolupráce s NIVAM-om budú metodické materiály zverejnené aj na stránke ucime.vzdelavanie21.sk. Tam si učitelia budú rovnako vedieť stiahnuť metodické materiály (prípravy na vyučovanie a pracovné listy) a ďalej s nimi pracovať.

Teraz tu máme projekt prípravy týchto materiálov pre úplne inú cieľovú skupinu učiteľov a žiakov. Prečo práve žiaci prvého stupňa základných škôl?
Najmladší žiaci sú pomerne vnímaví a otvorení spoznávať nové veci, zaujímajú sa o svet okolo seba a sú pripravení objavovať. Zároveň, mnohé deti majú prirodzene konzumný prístup k životu. Práve preto je dobré upozorňovať na to, čo je a čo nie je udržateľné správanie (ekonomicky aj ekologicky). Zároveň, budovať povedomie o ekologicky zodpovednom správaní je potrebné začať čo najskôr. Deti si budujú návyky, ktoré sú najskôr viazané na konkrétne pravidlá a úlohy, ale neskôr sa stávajú rutinou a bežnou súčasťou života. Pochopiť základné princípy zálohovania a jeho benefity je jednoduché aj pre deti tejto vekovej kategórie a zároveň, cez rôzne aktivity budú vnímať jednoduchosť, prístupnosť, potenciál pre životné prostredie, ale aj pre rôzne charitatívne a dobročinné aktivity, ktoré môže zálohovanie priniesť.
 
Čo všetko obnáša príprava týchto metodických a pracovných materiálov? Kto tvorí váš tím a ako sa takéto materiály pripravujú, vylaďujú a testujú?
Základom je dobré pochopenie fungovania zálohového systému na Slovensku, poznanie zdrojov informácií, čo v súčasnosti predstavuje najmä webstránka slovenskozalohuje.sk. Výhodou je, že vďaka viditeľným a dostupným zálohomatom všade po Slovensku takmer každý vie o možnosti zálohovať a má dostupné kľúčové informácie, napr. o výške zálohu, ako si záloh uplatniť. Druhým dôležitým predpokladom je zmapovanie obsahu vzdelávania v príslušných ročníkoch Základných škôl. To sa realizuje najmä kvôli tomu, aby učitelia nemuseli hľadať, kde a akým spôsobom tému zálohovania zaradiť do učiva na rôznych predmetoch. Náš tím pracuje na tom, aby presne pomenoval, v ktorých predmetoch a v naviazaní na aké vzdelávacie štandardy je možné témy spojené so zálohovaním aplikovať. Práve preto náš tím tvoria učitelia z praxe, experti, ktorí sa venujú zážitkovému vyučovaniu a konzultujeme aj s odborníkmi z akademického prostredia. Jednotlivé aktivity, ktoré sa postupne zaraďujú do metodických materiálov, sú priebežne overované v praxi prostredníctvom zapojených učiteľov a učiteliek.
 
Aký majú tieto učebné pomôcky význam v našom vyučovacom systéme? Čo si od nich sľubujete z pohľadu rozvoja vedomostí a praktických zručností našich detí? Nestačí to, čo učitelia nájdu v štátom definovaných vzdelávacích štandardoch?
Vzdelávacie štandardy sú kľúčové preto, aby sa u žiakov rozvíjali predpísané spôsobilosti. Avšak, tieto spôsobilosti je možné podporovať rôznymi učebnými činnosťami a úlohami, ktoré majú širšie kontexty. Pre žiakov je dôležité aj prepojenie s reálnym životom, čo práve metodické materiály o zálohovaní prinášajú. Celý proces zálohovania, ktorý je pre deti tohto veku relevantný, je viditeľný každý deň, môžu si ho ľahko vyskúšať a vnímajú jeho dopady. Práve preto je skvelé, že to, čo predpisuje štát, môžeme prepojiť s vysoko praktickou témou zálohovania.

​​​​​​​​​​​​​​ 

Do ktorých vyučovacích predmetov chcete implementovať témy spojené so zálohovaním a recykláciou?
Pozornosť sústredíme najmä na oblasť človek a spoločnosť (najmä na etickú výchovu, ale aj na občiansky komponent). Pripravujeme tiež metodické materiály prepojené na témy človek a svet práce v oblasti podnikavosti a iniciatívnosti, ale aj v oblasti kariérnej výchovy a čiastočne aj v komponente technika. Dôležité je aj prepojenie na prírodovedné vzdelávanie, najmä v časti spojenej s ochranou prírody. Parciálne témy, ktoré pomôžu žiakom viac sa orientovať v spracovaní zálohovaných fliaš a plechoviek, sa dotýkajú aj matematiky. Dôležité je, že téma zálohovania má presahy aj na prierezové gramotnosti: environmentálnu, ale aj finančnú a občiansku. Rozhodli sme sa pracovať hlavne s novým štátnym vzdelávacím programom (i keď mnohé obsahy sú prítomné aj v štátnom vzdelávacom programe schválenom v roku 2015), a to najmä kvôli udržateľnosti našich metodík (pozn. nový ŠVP pre základné vzdelávanie bude pre všetky školy platný od roku 2026, čo je cca pol roka po finalizácii metodických materiálov a ich zverejnení na stránke www.slovenskozalohuje.sk).
 
Aký význam má z pohľadu pedagóga vzdelávať mladú generáciu o témach spojených s ekológiou a recykláciou?
Každému z nás by malo záležať na tom, aby sa správal zodpovedne voči životnému prostrediu. Vedecký a technický pokrok nám prináša mnohé výhody a je skvelé, že si ako spoločnosť naozaj môžeme uľahčovať život v rôznych oblastiach, využívať tieto poznatky pre svoj dobrý, kvalitný a zdravý život. Avšak, využívanie zdrojov musí byť racionálne. Zálohovanie predstavuje dôležitý element v opakovanom využívaní za iných okolností ťažko rozložiteľných a prírodu zaťažujúcich odpadov. Mladá generácia detí musí byť priebežne kultivovaná aj v oblasti ekologicky zodpovedného správania a uvedomovania si toho, ako každý jednotlivec môže prispieť k lepšiemu a efektívnejšiemu využívaniu dostupných zdrojov. Zálohovanie je v podstate v celom náročnom procese ekologicky zodpovedného správania ľahko dostupným procesom, ktorý však môže mať pre naše životné prostredie významný dopad. Jednak preto, že sa eliminuje odpad, ale aj preto, že sa opakovane využíva ten istý materiál pre produkciu nových výrobkov, ktoré opätovne využívame v našom bežnom živote. A to je niečo, čo je pre naše deti a ich budúcnosť nesmierne dôležité.

Október 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]