Bratislava 07.11.2025 (Skolske.sk)
Výročná konferencia eTwinning sa konala v dňoch 23. – 25. októbra 2025. Hlavnou témou konferencie bola téma roka Oslavujme, čo nás spája, zameraná na podporu aktívneho občianstva a hľadania pedagogických spojení a synergie v multikultúrnej Európe a svete, v ktorom v súčasnosti žijeme. Na výročnej konferencii sa zúčastnilo viac ako 300 účastníkov, pričom približne 200 účastníkov sa zišlo v Bruseli a zvyšok sa pripojil online, a to počas troch dní plných vzdelávania a sieťovania. Učitelia využili príležitosť spojiť sa s kolegami z celej Európy a prehĺbili svoje vedomosti o vzdelávaní založenom na projektoch prostredníctvom programu eTwinning. Atmosféra podujatia bola výnimočná – stretli sa tu zanietení učitelia, ktorí spoločne dokazujú, že vzdelávanie môže byť moderné, kreatívne a hodnotové zároveň.
Konferencia sa začala úvodnými prejavmi zástupcov Európskej komisie. Prvý uvítací odkaz predniesla výkonná podpredsedníčka pre sociálne práva a zručnosti, kvalitné pracovné miesta a pripravenosť Roxana Mînzatu, po ktorej nasledoval zástupca generálneho riaditeľa pre vzdelávanie, mládež, šport a kultúru Normund Popens. Obaja zablahoželali k 20. výročiu programu eTwinning a zároveň zdôraznili kľúčovú úlohu učiteľov v spoločnosti a podporu, ktorú Komisia plánuje poskytnúť prostredníctvom svojho nadchádzajúceho balíka opatrení v oblasti vzdelávania.
Prvý hlavný prejav predniesla Louisa Slavková, zakladateľka a výkonná riaditeľka Sofijskej platformy. Vyzvala účastníkov, aby sa zamysleli nad tým, ako môže vyučovanie posilniť postavenie mladých ľudí ako aktívnych občanov, ktorí sa môžu zapájať do demokratického života, prijímať rozhodnutia, kriticky myslieť a cezhranične spolupracovať.
„Najdôležitejšou občianskou infraštruktúrou v Európe je väzba medzi učiteľom a študentom ... Zvedavosť, kritické myslenie, spolupatričnosť – nie sú abstraktné. Sú európske. Sú infraštruktúrou demokracie, povedala vo svojom prejave Louisa Slavkova.
V druhej časti dňa sa uskutočnilo slávnostné odovzdávanie európskych cien eTwinning za rok 2025, čím sa ocenili vynikajúce projekty eTwinning z celej Európy. Medzi ocenenými boli dve slovenské učiteľky, ktorým ich výnimočné projekty priniesli víťazstvo. V kategórii stredné školy si víťazstvo odniesla Zuzana Mészárosová z Obchodnej akadémie v Leviciach za slovensko-rumunský projekt „Keepenig the Memory @live“ zameraný na udržanie živej pamäti minulosti a rozvíjanie empatie, kritického myslenia a aktívneho občianstva u študentov. Prvenstvo v kategórii materské školy patrilo pani učiteľke Zuzane Garajovej zo Základnej školy s materskou školou Vlkanová za projekt "Schoolnest: A place of wellbeing", ktorého cieľom projektu je podporovať duševné, fyzické, emocionálne a sociálne zdravie prostredníctvom hry. Zuzana Mészárosová navyše reprezentovala našu krajinu v panelových diskusiách zameraných na víťazné projekty, ale i na problematiku aktívneho občianstva a zručností pre život.
Druhý hlavný prejav predniesol João Marques Costa, riaditeľ Európskej agentúry pre osobitné potreby a inkluzívne vzdelávanie (EASNIE) bol zameraný na „Inkluzívne vzdelávanie ako cesta: Smerom k lepšej spoločnosti s lepším vzdelávaním“. V prejave zdôraznil, že skutočne inkluzívne vzdelávanie posilňuje sociálnu súdržnosť aj potenciál jednotlivcov tým, že všetkým študentom poskytuje rovnakú šancu stať sa aktívnymi a posilnenými občanmi.
Počas trojdňovej konferencie sa uskutočnilo 8 tvorivých workshopov pre účastníkov konferencie vedených nielen víťazmi európskych cien eTwinning, ale i inými odborníkmi na vzdelávanie v Európe. Jeden z workshopov "Vyrovnávanie sa s odkazom minulosti na hodinách dejepisu, občianskej náuky a vo vzdelávaní prostredníctvom eTwinningu", ktorý viedla Zuzana Mészárosová so svojou projektovou partnerkou Cristinou Gila a patril víťaznému projektu "Keeping the Memory @live" a zaujímavým pedagogickým prístupom, ktoré podporujú u žiakov empatiu, aktívne občianstvo a kritické a analytické myslenie
V posledný deň sa uskutočnili neformálne stretnutia učiteľov TeachMeets, na ktorých si účastníci vymieňali príklady dobrej praxe a praktické nápady, stratégie a skúsenosti. Dôraz sa kládol na tému „Zručnosti pre život“ prostredníctvom výmeny postupov o tom, ako vytvoriť podporné a kolaboratívne prostredie, ktoré môže žiakom pomôcť rozvíjať zručnosti, ktoré presahujú rámec triedy.
Konferencia bola ukončená panelovou diskusiou a záverečnými poznámkami Deirdre Hodsonovej, vedúcej tímu v rámci oddelenia pre školy a viacjazyčnosť Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre vzdelávanie, mládež, šport a kultúru. Pani Hodson zdôraznila význam novej témy roka „Zručnosti pre život“ a úlohu, ktorú zohráva komunita eTwinning pri pomoci študentom rozvíjať vedomosti o predmetoch, ako aj schopnosti prosperovať v meniacej sa Európe.
Počas troch dní Výročnej konferencie eTwinning 2025 pedagógovia z celej Európy zdieľali príbehy, budovali priateľstvá a partnerstvá a nechali sa inšpirovať. Ich skúsenosti a osobné kontakty ukazujú, ako môže eTwinning podnietiť trvalú angažovanosť a rast v rámci európskej vzdelávacej komunity.