Autor textu: Vladimír Bačišin
07.11.2019

Abeceda ekonomiky - lobovanie

TASR prináša seriál - základné informácie o ekonomike.

Foto: www.pexels.com

Bratislava 07.11.2019 (Skolske.sk)

Tam, kde existujú demokratické politické systémy záujmové skupiny používajú určité taktiky a spôsoby vplyvu na držiteľov moci Označujú sa termínom lobovanie. Pod ním sa chápe ovplyvňovanie politikov a iných verejných činiteľov s cieľom utvárania verejnej politiky. Zástupcovia záujmových skupín sa označujú slovom lobisti. Činnosť sa nazýva lobovanie, alebo lobing... Ako skupiny presadzujú svoje ekonomické záujmy rôzne skupiny hráčov na trhoch?

Lobing je prax propagácie záujmov rôznych finančno-priemyselných skupín, mimovládnych organizácií alebo etnických spoločenstiev na dosiahnutie konkrétneho rozhodnutia. Lobisti môžu obhajovať národné záujmy, medzinárodné postoje, alebo verejné alebo súkromné ​​postoje v rámci krajiny. Ako to je?  Činnosť lobistov sa najčastejšie zameriava na dosiahnutie cieľa stanoveného záujmovou skupinou. Môže ísť o prijatie potrebného návrhu zákona, alebo naopak zrušenie niektorých regulačných pravidiel. Subjektmi lobovania môžu byť rôzne združenia. Napríklad to môže byť cech taxikárov, advokátska komora, združenie podnikov informačných technológií, alebo chovateľov holubov.

Úlohou lobistov je pracovať s vládnymi agentúrami, nátlakovými skupinami, fabrikami mysle, ktoré sa v anglosaskom prostredí nazývajú, think thank, ale j s médiami. Výsledkom tejto práce je dosiahnutie cieľa, vykonanie potrebného rozhodnutia. V jednej alebo druhej forme existuje lobizmus vo všetkých krajinách sveta. V Spojených štátoch bol v roku 1946 prijatý zákon o lobovaní. Reguluje procesy spojené s činnosťami lobistov, upravuje ich odmeňovanie. Krajina má register lobistov zastupujúcich záujmy spoločnosti alebo skupiny.
​​​​​​​
Ako lobovanie funguje v normálnom živote? Príklad lobizmu môže byť práca rôznych asociácií, ktoré dosahujú svoje ciele absolútne transparentným spôsobom. Robia analytické práce, píšu stanoviská a robia právne kroky, komunikujú s úradmi, s médiami. Lobistické inštitúcie môžu reálne existovať. Pokiaľ ide o financovanie lobistických subjektov, riešenie a propagácia rôznych problémov je odlišná. Lobovanie v rozvinutých krajinách je nástrojom spolupráce a komunikácie, čo vedie k prijatiu progresívnych rozhodnutí. Tie sú prínosom pre podnikanie aj pre spoločnosť. Jeho legalizácia má reálne šance ovplyvniť znižovanie korupcie, pretože problém možno vyriešiť lacnejšie a legálne.
Stručne povedané, lobovanie je presadzovanie záujmov ekonomických skupín a nielen ich.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]