Autor textu: TASR
07.11.2019

Vyše pätiny študentov si myslí, že v nich štúdium rozvíja motiváciu

Potvrdzuje to aj nedávna správa Svetového ekonomického fóra z roku 2018.

Foto: To dá rozum

Bratislava 07.11.2019 (TASR)

Vyše pätiny (21,8 percenta) respondentov spomedzi študentov prvého a druhého stupňa vysokoškolského štúdia na Slovensku si myslí, že v nich štúdium rozvíja motiváciu a chuť učiť sa. Vyplýva to z dotazníkového prieskumu iniciatívy To dá rozum.

      Kvantitatívne dáta z prieskumu naznačujú, že motivácia a chuť študentov na učenie a prácu postupom štúdia skôr upadá ako narastá. "Situácia je o to vážnejšia, že práve schopnosť aktívne sa vzdelávať bude v najbližších rokoch jednou z najdôležitejších kompetencií na trhu práce," upozornil na to analytik z iniciatívy To dá rozum Stanislav Lukáč.

      Potvrdzuje to aj nedávna správa Svetového ekonomického fóra z roku 2018, podľa ktorej sa zamestnanci do roku 2022 budú potrebovať venovať v priemere až 101 dní školeniam a práci na zvyšovaní svojej kvalifikácie. Aj výsledky dotazníkového prieskumu To dá rozum naznačujú, že k najdôležitejším kritériám zamestnávateľov pri výbere budúcich zamestnancov patrí práve motivácia uchádzačov a schopnosť učiť sa.

      Jedným z dôležitých faktorov na budovanie motivácie a chuti na učenie sa a prácu je podľa študentov prístup pedagógov k výučbe a k študentom. Práve partnerský prístup pedagógov a dobrú atmosféru na vyučovaní považovali študenti v skupinových rozhovoroch za pozitívne faktory vo výučbe. V kontraste s tým však iba menej ako tri pätiny (58,5 percenta) respondentov spomedzi zapojených študentov v prieskume súhlasili s výrokom, že všetci alebo väčšina ich učiteľov majú partnerský prístup k študentom. Takmer dve pätiny (38,8 percenta) respondentov sa vyjadrili, že sa tak deje u menšej časti učiteľov. Zároveň z odpovedí v dotazníku vyplýva, že väčšina (57 percent) respondentov z radov študentov prvých dvoch stupňov vysokoškolského štúdia sa aspoň raz počas štúdia stretla s ponižovaním študenta učiteľom pred spolužiakmi. Osobný príklad učiteľa tak môže motiváciu študentov ovplyvňovať nielen pozitívne, ale aj negatívne.
​​​​​​​
      Výsledky prieskumu sú súčasťou Analýzy zistení o stave školstva na Slovensku, postavenej na kvalitatívnom a kvantitatívnom prieskume realizovanom v rokoch 2017 – 2019. Skupinové a individuálne rozhovory boli realizované so 656 respondentmi z oblasti školstva a zamestnávateľov. Na dotazníkovom prieskume sa zúčastnilo 15.322 respondentov.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]