Autor textu: Mária Juríková
28.03.2020

Komornosť Slovenského národného divadla

Prispôsobená kultúra.

zdroj foto: www.snd.sk

Bratislava 28.03.2020 (Skolske.sk)

Svetom, Európou i Slovenskom hýbu denne správy monitorujúce stav ohrozených Korona vírusom a chorobou COVID-19. Varírovanie nakazených, počty obetí, zatvorené inštitúcie a prísna karanténa nie sú ani zďaleka ideálnym prostredím na bežný život, nieto na kultúrne vyžitie. Spoločnosť ale rýchlo prišla na to, že sociálna dištancia a samoizolácia idú o čosi ľahšie vďaka solidarite a dostupnej zábave.

V správach vídavame záznamy obyvateľov bytoviek zdieľajúcich súkromné koncerty, spievajúcich notoricky známe piesne. Bežnými sa stali gestá ľudskosti stvárnené spoločným šitím rúšok a vzájomnou pomocou. Život sa začal prispôsobovať podmienkam. Pridáva sa i postupné prestavenie režimu a rozvrhnutie času v home-office, ktoré, samozrejme, zahŕňa aj zábavu. Zrušené predstavenia, inscenácie, koncerty nezmizli úplne. Presunuli sa na internet, kde sú ešte bližšie svojim divákom. Divadlá sa so situáciou vyrovnávajú rovnako svojsky, Slovenské národné divadlo sleduje trend #smedoma nápaditou verziou #SNDdoma.

SNDdoma, v obývačke i na obrazovke

„Milí diváci, aj Slovenské národné divadlo je doma. Vo svojej storočnej histórii tu bolo pre vás aj v neľahkých časoch. A chceme aby to tak ostalo aj dnes, keď svet zápasí s neviditeľným nepriateľom,“ oznámili zástupcovia SND na sociálnych sieťach. SND sa postupne dostalo na obrazovky, nadviazalo s divákom blízky vzťah s nádychom komornosti. Inscenácie na doskách nahradili inscenácie na livestreamoch. Cestu k svojim divákom si divadlo našlo skutočne pozoruhodne a v širokom ponímaní. Nezabudlo hádam na nikoho.

Činoherný zbor Slovenského národného divadla ponúklo najmladším divákom – v tomto prípade skôr poslucháčom – čítanie klasických rozprávok. Dostupné sú zadarmo buď na YouTube alebo streamovacích platformách. K tomuto projektu sa pridalo aj nitrianske Divadlo Andreja Bagaru (divadlá zdieľajú hosťujúcich účinkujúcich), niektorí herci dokonca čítajú z vlastnej iniciatívy na sociálnych sieťach. Podobnú aktivitu usporiadal Klub pod lampou a hosťami boli  Stanke, Autner, Bárta, Mickovičová, ktorí čítali Hitchcockových Troch pátračov na pokračovanie.

Nedivadelná, ale predsa umelecká činnosť pokračovala aj zákulisným náhľadom na život divadelníkov, inak divákom nedostupným. Baletný zbor prostredníctvom sólistu Artemy Pyzhova predstavil rannú rozcvičku, Margot Kobzová reprezentovala zasa operných zboristov. Previedla nás bežným dňom. Takisto prezradila budúcu plánovanú aktivitu opery SND – pravidelné publikácie „štipky hudby“ pre skrášlenie dlhých dní.

Internetové premiéry

Samozrejme, divadlá ostanú divadlami aj v časoch najhoršej krízy. Inscenácie preto neboli zrušené úplne, adaptovali sa. Svoju ruku k širokému spektru aktivít priložili i režiséri a dramaturgovia skrze úvody k inscenáciam pripravené k internetovým premiéram. Takto divákom prinavrátili napríklad hru z dielne dua Valérie Schulczovej a Romana Olekšáka - Leni, so Zdenou Studénkovou v hlavnej roli, inscenácii sčasti fiktívne, sčasti biograficky zachytávajúcej život režisérky nacistického Nemecka Leni Riefenstahlovej.

Mohlo by sa zdať, že atmosféra vínových sedadiel, vŕzgajúcich dosiek, tlmených svetiel a večernej garderóby bude nenahraditeľná. Je to aj pravdou, skutočne autentický zážitok z návštevy divadla so všetkým, čo k tomu patrí, sa nahrádza ťažko. To však nie je zámerom dramaturgov, režisérov ani hereckých zborov. Snaha udržať emóciu a nedovoliť inscenácii, aby sa stala dvojrozmerným plošným zážitkom podobnému filmu je prvotným pilierom dobre odvedenej práce. Hrou Leni sa to podarilo, spojené boli bezprostredné oslovenia diváka i intimita domáceho prostredia. 

Záznam premiéry neuškodil ani iným hrám. Historicky ladená bola aj Sissi, dramaturgicky spracovaná Viliamom Klimáčkom z prekladu maďarskej režisérky Eszter Novákovej na objednávku SND počas hosťovania zahraničného festivalu. Inscenáciu opísali nasledovne: „Odhalíme Sisine neobvyklé vášne – cvičenie, prísne diéty, jazdy na koni, cestovanie, gréčtina... Nahliadneme do jej tajných, nenaplnených snov. V hre, ktorej nechýba jemne ironický historický nadhľad, je Sisi prototypom modernej ženy – samostatnej, sebavedomej, vzdelanej, krásnej a pestovanej. V jej vnútri sa však skrýva bolesť, frustrácia, samota i neistota, pred ktorými nedokáže uniknúť.“

Obeta, pohľady, nálady, rozpoltenosť. Poslednou pripomienkou v trojlístku histórie v divadle je projekt venovaný meruôsmym rokom na Slovensku, a to Prorok Štúr a jeho tiene, približujúce dianie za organizáciou povstania, vedenia dobrovoľníckych vojsk a dynamiku vzťahov medzi štúrovcami.

Storočnica remesla

V stej divadelnej sezóne Slovenského národného divadla malo byť na scénach činohry, baletu i opery dokopy uvedených 16 premiér. Mnohé z nich nestihli pre karanténu svoje premiérové večery, osudy neskorších sú v nedohľadne. Návštevníci záujem napriek tomu nestrácajú, livestreamy inscenácií zvykne navštevovať okolo 20-tisíc divákov, rozhovory a zákulisný materiál sa takisto hýbe v číslach od stoviek po tisíce.

Kultúra hranice karantény vďaka súdržnosti, vynaliezavosti a vytrvalosti nepozná.  

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]