Autor textu: TASR
30.12.2020

Školskí odborári: Pozitívne hodnotíme prácu B. Gröhlinga pri riešení následkov pandémie

Odborári negatívne vnímajú nesúrodé riešenie problémov vysokých škôl.

Na archívnej snímke predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek. FOTO TASR - Jakub Kotian

ratislava 30. decembra (TASR) – Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy (OZPŠaV) na Slovensku hodnotí prácu ministra školstva, vedy, výskumu a športu Branislava Gröhlinga (SaS) pri riešení následkov pandémie pozitívne aj napriek tomu, že mnohé požiadavky, ktoré boli prerokované so zástupcami školských odborárov, neboli akceptované vládou SR. Pre TASR to v zhodnotení roka 2020 uviedol predseda školských odborárov Pavel Ondek.
      
"Oceňujeme úroveň sociálneho dialógu s ministrom školstva a konzultácie o zmenách v školskej legislatíve," uviedol Ondek. Negatívne vnímajú nesúrodé riešenie problémov vysokých škôl. "V roku 2021 dôjde k zníženiu rozpočtu verejných vysokých škôl až o 24 miliónov eur, čo spôsobí prepúšťanie zamestnancov a ohrozí nevyhnutné zvyšovanie kvality a konkurencieschopnosti slovenského vysokého školstva, vedy a výskumu," poznamenal.
      
Ondek tvrdí, že minister školstva dokázal počas pandémie zabezpečiť financovanie osobných nákladov zamestnancov školstva pri dištančnej aj prezenčnej forme vyučovania. "Zamestnanci, ktorým nebolo možné prideľovať prácu mimo pracoviska, mali prekážku v práci na strane zamestnávateľa a dostávali náhradu príjmu vo výške 80 percent svojho funkčného platu," vysvetlil Ondek. Minister podľa neho dostatočne zrozumiteľne informoval o prijímaných opatreniach a prostredníctvom portálu ucimenadialku.sk poskytol učiteľom dostupný zdroj informácií k realizácii online vzdelávania na všetkých úrovniach. "Zabezpečil finančné prostriedky na udržanie zamestnanosti v základných umeleckých školách a materských školách a vyčlenil 11 miliónov eur na takzvané pandemické odmeny, ktoré sa však netýkajú zamestnancov školstva v rámci originálnych kompetencií samosprávy, zamestnancov na vysokých školách či ministerstva práce," zhodnotil Ondek.  
      
Školskí odborári oceňujú, že ministerstvo začalo konzultácie aj so zástupcami odborového zväzu školstva v súvislosti so zmenami v školskej legislatíve. Pozitívne hodnotia aj snahu ministra o zjednotenie financovania a riadenia školstva v rámci predloženého návrhu novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, v ktorej sa navrhuje presun kompetencií veľkej skupiny zamestnancov školstva z ministerstva vnútra späť na ministerstvo školstva.
      
V roku 2020 sa podľa slov Ondeka šéfovi rezortu školstva nepodarilo presadiť valorizáciu tarifných platov zamestnancov školstva v roku 2021. „Vyčlenenie finančných prostriedkov v štátnom rozpočte na nadtarifné zložky platu pre zamestnancov v školstve v prenesenom výkone pre zhruba 78.000 zamestnancov, pričom v školstve pracuje okolo 155.000 zamestnancov, nepovažujeme za správne riešenie,“ povedal Ondek. Zároveň nesúhlasia s návrhom ministra na využitie týchto finančných prostriedkov na poskytnutie príspevku na úhradu rozdielnych regionálnych životných nákladov, čo považujú za úlohu samosprávy.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]