Autor textu: TASR
11.03.2021

Deťom i krajine prospieva experimentovanie s umením, tvrdí projekt Deti nepočkajú

Vyučovanie umenia je v rovnováhe s ostatnými predmetmi, tvrdí projekt Deti nepočkajú.

Ilustračná snímka. FOTO TASR - Dano Veselský

Bratislava 11. marca (TASR) - Deťom i krajine prospieva experimentovanie s umením. Tvrdia to členovia projektu Deti nepočkajú, ktorí poukázali na to, že otázka širšieho využívania umeleckého vzdelávania na Slovensku sa vynára v súvislosti s revíziou učebných plánov zahrnutou do plánu obnovy. Rovnako aj v spojení s rozvojom vzdelávania do roku 2030, plánovaným v partnerskej dohode na roky 2021 - 2027. TASR o tom informoval hovorca projektu Deti nepočkajú Anton Oberhauser.
      
Podľa členov projektu Deti nepočkajú prax v krajinách OECD podporená dátami ukazuje, že školský systém, v ktorom sa deti o umení nielen učia, ale ho aj zažívajú vo formálnom i neformálnom vzdelávaní - podobne ako šport - rozvíja ich potenciál na nové nápady, tímovú prácu, uvažovanie v súvislostiach, komunikačné zručnosti a prispôsobivosť na zmeny. "Tiež výrazne prispieva aj k inováciám a tvorbe HDP," tvrdia z projektu. Potvrdzuje to i hudobný pedagóg Michal Smetanka. "Mojím zámerom je sa s deťmi venovať hudbe trošku inak, cez poznávanie zvuku prírody, seba, hudobných nástrojov. Aby vedeli pochopiť, ako ten zvuk vzniká, čo sa s ním deje, ako sa dá vyrobiť, z čoho všetkého sa dá vyrobiť. Práve tento priestor na experimentovanie deťom najviac prospieva. Keď toto dieťa vie, potom môže vedieť zvládať inštrument, či perfektne spievať," povedal pedagóg.
      
Štúdia OECD z roku 2013, ktorá konštatuje, že "umenie je spolu s prírodnými vedami, technikou, matematikou a spoločenskými vedami súčasťou ľudského skúmania sveta". Môže byť vyučované tradičnými aj inovatívnymi spôsobmi, ktoré sú viac otvorené experimentovaniu. "Vyučovanie umenia je v rovnováhe s ostatnými predmetmi a s priestorom na experimentovanie ponúka deťom možnosti na objavovanie, zážitkové vzdelávanie a sebavyjadrenie. Krajiny, ktoré vedú deti k takémuto slobodnému skúmaniu sveta, napredujú aj v testovaní PISA," tvrdí projekt Deti nepočkajú.
      
Riaditeľka súkromného tanečného konzervatória v Liptovskom Hrádku Eva Ohraďanová poznamenala, že vzdelávanie v slovenských školách zamerané na výsledky, vedomosti a ich memorovanie rozvíja dominantne len ľavú mozgovú hemisféru detí. "Pravej hemisfére sa v našich školách nevenuje takmer žiadna pozornosť. Pritom práve v nej je ukrytá kreativita, vizualizácia, emocionálne myslenie, intuícia, celostné vnímanie, predstavivosť a mnoho ďalších aspektov, ktoré sa ukazujú ako kľúčové v rozvoji mäkkých zručností, dnes výrazne preferovaných pre potreby budúcnosti," dodala.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]