Autor textu: TASR
22.06.2021

Prieskum: Učitelia si u žiakov všimli zhoršenie psychického zdravia

Z prieskumu vyplýva, že pandémia bola aj pre pedagógov obdobím výraznej nepohody.

Ilustračná snímka, FOTO TASR/AP

Bratislava 22. júna (TASR) - Učitelia zaznamenali zhoršenie psychického zdravia a zaostávanie žiakov. Vyplýva to z prieskumu o dosahoch pandémie na školstvo z pohľadu učiteľov, ktorý realizovala agentúra Focus pre Komenského inštitút a Centrum vzdelávacích analýz. 

"Dlhodobo spolupracujeme s učiteľmi a vnímame, že pandémia je pre nich, ale aj žiakov a ich rodičov obrovskou záťažou. Chceli sme preto získať komplexný prehľad, v čom pociťujú nedostatky, ale tiež to, v čom ich netradičná situácia posilnila," uviedla počas utorkovej tlačovej konferencie manažérka Komenského inštitútu Zuzana Labašová. Radoslav Plánička z Komenského inštitútu povedal, že rezort školstva nezbieral a ani nezverejnil žiadne dáta a nevyhodnotil ani pandemické opatrenia a ich dosah na vzdelávací systém, preto sa tak rozhodli urobiť oni.

Podľa výsledkov prieskumu sa do dištančnej výučby pravidelne zapájalo 81 percent detí a takmer vôbec sa nezapájalo desať percent. "Do výučby prostredníctvom internetu sa zapájalo približne 82,5 percenta detí a výlučne offline výučbu malo desať percent," poznamenal analytik Michal Rehúš z Centra vzdelávacích analýz. 

"Ukázalo sa, že ministerstvu školstva dávajú pedagógovia za celkovú podporu počas pandémie známku 3. K tej sa priklonilo takmer 40 percent opýtaných. Štvorku by dalo vyše 21 percent a dvojku 25 percent," uviedol Rehúš. Ako uviedli objednávatelia prieskumu, nie všetci učitelia využili všetky odporúčané nástroje a postupy na výučbu a hodnotenie detí. Z nástrojov, ktoré mali prispieť k skvalitneniu výučby počas pandémie, využívali učitelia najviac slovné hodnotenie (81 percent). Úplne známkovanie zrušila necelá tretina (29 percent), písomné skúšanie a testovanie úplne vypustila približne štvrtina (27 percent) učiteľov. 

pic
Ilustračná snímka, FOTO TASR/AP

"Po návrate do škôl by podľa vyučujúcich potreboval nejakú formu dodatočnej podpory každý štvrtý žiak (25 percent)," povedal Rehúš. Najpreferovanejším spôsobom podpory bolo doučovanie, 78 percent dopytovaných deklarovalo ochotu doučovať žiakov. 

Z prieskumu vyplýva, že pandémia bola pre pedagógov obdobím výraznej nepohody. Najviac ich zaznamenalo zhoršenie v oblasti pracovnej pohody (46 percent), duševného zdravia (41 percent), oblasti fyzického zdravia (35 percent) a sociálno-ekonomickej situácie (32 percent). Väčšinu pedagógov pandémia vyčerpala (77,5 percenta), 21 percent po skúsenosti s výučbou počas pandémie už učenie nebaví, 18 percent zvažuje odchod z profesie. 

Pandémia priniesla učiteľom aj pozitíva, podľa Pláničku takmer 60 percent z nich uviedlo, že sa im zlepšili digitálne zručnosti. Približne 40 percent učiteľov si zlepšilo prezentačné schopnosti. 

V prieskume sa učiteľov pýtali aj na to, ako vidia dosahy pandémie na žiakov. "Viac ako osem z desiatich učiteľov (84,5 percenta) uviedlo, že žiaci si počas dištančnej výučby osvojili menej učiva. Odhadli, že žiaci sú pozadu o dva mesiace oproti bežnej výučbe. Takmer štvrtina učiteľov uviedla, že žiaci sú pozadu o štyri a viac mesiacov," uzavrel Rehúš.  

Zber údajov realizovala agentúra Focus v termíne od 14. do 27. mája na vzorke 515 učiteľov druhého stupňa základných škôl na celom Slovensku. 

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]