Autor textu: TASR
26.10.2021

Projekt Inkluškôlky podporí inkluzívne vzdelávanie v materských školách

Projekt odštartovali už na jar 2021, keď vzhľadom na pandemickú situáciu vzdelávanie prebiehalo v on-line priestore.

Ilustračná snímka, FOTO TASR - Ján Krošlák

Bratislava 26. októbra (TASR) - S inklúziou treba začať oveľa skôr než na základnej škole, tvrdí Nadácia pre deti Slovenska, ktorá spustila pilotný ročník projektu Inkluškôlky. Jeho cieľom je podpora inkluzívneho vzdelávania v materských školách, tvorba prijímajúceho prostredia a spolupráca medzi škôlkami a školskými zriaďujúcimi úradmi. TASR o tom informovala Diana Burgerová z Nadácie pre deti Slovenska. 

„Projekt Inkluškôlky ponúka materským školám metodickú pomoc, ako pracovať s deťmi s rôznymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Budúci učitelia sa v školách učia, ako pracovať s deťmi, ktoré naoko nemajú žiaden problém. Len, čo sa stretnú s dieťaťom, ktoré sa hoci len málinko vymyká norme, buď sa s ním naučia pracovať, alebo z neho umelo vyrobia také problémové dieťa, že to jeho rodičia radšej vzdajú a zo škôlky ho odhlásia,“ vysvetlila pedagogička Monika Tomovčíková, jedna z lektoriek, ktorá spolu s expertkou nadácie Anetou Chlebničanovou vzdeláva účastníkov.

Piatim oblastiam rozvoja materských škôl smerom k inklúzii – spolupráca so samosprávou, rodičovská komunita, rešpekt k rozmanitosti, bezpečné prostredie a pedagogický asistent v materskej škole sa nadácia venovala už štyrom desiatkami riaditeliek, učiteliek a zriaďovateľov zo Zvolena a Nových Zámkov. „Čakajú nás ešte, ak nám to pandemická situácia dovolí, školenia v Michalovciach, Banskej Bystrici a Poltári,“ priblížila Burgerová. Dodala, že projekt odštartovali už na jar 2021, keď vzhľadom na pandemickú situáciu vzdelávanie prebiehalo v on-line priestore. Na jeseň pokračuje priamo v mestách.

K vzdelávaniu sú vytvorené aj dva nástroje - metodická príručka o možnostiach tvorby inkluzívneho prostredia v škôlkach a modul týždenného tematického projektu zameraného na podporu rešpektu k rozmanitosti u detí v predškolskom veku. 

„V Nadácii pre deti Slovenska veríme, že napriek tomu, že máme v súčasnosti v rámci slovenského predprimárneho vzdelávania zásadný nedostatok odborných zamestnancov, každá materská škola môže, aj vďaka spolupráci so zriaďovateľom a zdieľaniu skúseností s kolegami z iných škôl, pracovať inkluzívnym spôsobom,“ doplnila Burgerová. 

Nadácia tiež už štvrtý rok podporí inkluzíve vzdelávanie na základných školách v rámci projektu Škola inkluzionistov. Oba projekty sú realizované v rámci programu na podporu inkluzívneho vzdelávania Kto chýba?

Čo treba vedieť o koronavíruse

November 2021

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]