Autor textu: Stanislav Malega
31.01.2022

Vedieť viac o projekte Vedieť viac

Projekt n.o. Seeds Vedieť viac je takmer v polovici svojho trojročného trvania. O projekte s Evou Plánovskou – štatutárkou Seeds a lektorkou.

Foto: SEEDS

Bratislava 31.01.2022 (Skolske.sk)

Na úvod, ako sa vám v projekte Vedieť viac darí?  Sme spokojní so záujmom škôl po celom Slovensku, začala rozhovor Eva Plánovská (ďalej EP). Momentálne je ich cez 50. 

Aký je cieľ projektu a čím sa riadi?
EP: Uvedomujeme si, že okrem rozvoja zručností užitočných pre uplatnenie sa na trhu práce by vzdelávanie malo pripravovať svojich absolventov aj na aktívny spoločensky zodpovedný život v demokracii. Rozvoj týchto kľúčových kompetencií žiakov je náš cieľ. Projekt sa, okrem iného, riadi dodatkom č.1 k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre gymnáziá, stredné odborné školy a konzervatóriá, ktorý hovorí o zabezpečení výučby smerujúcej k efektívnej a cielenej prevencii prejavov rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, extrémizmu a ostatných foriem intolerancie. Naša hlavná aktivita, je  zameraná na budovanie schopnosti rozumieť a vedieť viesť dialóg s predstaviteľmi iných etník, kultúr a náboženstiev, rozvíjať v sebe motiváciu pochopiť príčiny extrémizmu a xenofóbie a vôľu prekonať ich, zapájať sa do verejného života. 

Kde v škole môžem zaradiť – využiť prednášky z tohto projektu?
EP: V rámci hodín dejepisu, občianskej náuky, náboženstva. Naše prezentácie sa hodia aj na hodiny angličtiny, biológie, geografie, chémie, či fyziky. Prostredníctvom interaktívnych prezentácií, ktorých obsah ide naprieč predmetmi, kde sa snažíme využívať všetky zmysly, oboznamujeme s praktickým fungovaním spoločnosti, samosprávy a štátu a vštepujeme žiakom základné demokratické hodnoty. Napríklad podpora spoločenskej (komunitnej či politickej) angažovanosti a participatívnosti, spoločenská zodpovednosť a ochrana práv menšín. Rozvoj empatie voči ostatným ľuďom, ale i zvieratám a prírode, podporu ochrany životného prostredia a udržateľnosti rozvíjame cez upriamenie pozornosti na angažovanosť študentov v rôznych dobrovoľníckych aktivitách. Hravou formou rozvíjame poznanie a pochopenie sveta okolo nás. Súčasťou projektu sú aj stretnutia s učiteľmi a interaktívny študijný online nástroj, ktorý im má pomáhať pri skvalitnení ich prípravy na vyučovanie.

Ako realizujete projekt v covid dobe?
P: Online a prezenčne – aj keď týchto hodín je teraz pomenej. Samozrejme, naše online hodiny sú iné, ako tie prezenčné, ale snažíme sa, aby ostali čo najviac interaktívnymi. Závisí to aj od času (45 min, 60 min ale aj 90 min), ktorý nám škola, resp. učiteľ poskytne. Prostredníctvom interaktívnych prednášok (http://seedsnpo.org/2021/09/10/opat-na-ceste-aktualna-ponuka-prezentacii-pre-skolsky-rok-2021-22/), ktoré sú vedené tak aby u študentov zapojili všetky zmysly, aktivizujeme vlastné premýšľanie študentov. Pracujeme s metódou oral history, ktorá uplatňuje princíp learning by doing, umožňujúcou rozvíjať kľúčové kompetencie žiakov. Obrazy – fotografie, resp. video ako hlavné médium je daný do popredia.

Predpokladám, že lektor so žiakmi komunikuje. 
EP: Áno v rámci diskusie je cieľom naučiť žiakov otvorene komunikovať, klásť otázky, ale aj vedieť počúvať, či vecne argumentovať, čo je v súčasnosti zručnosť, ktorá mnohým žiakom chýba. Využívame aj formu hry, teda inscenačné metódy, kde je žiak sám aktérom situácie. Online hodiny využívajú písomnú komunikáciu cez funkcionalitu chat. Ak sú online hodiny z triedy je to zložitejšie o to, že jediným mediátorom komunikácie v triede je vybraný žiak, čo sedí za počítačom, alebo učiteľ. Na „živé“ hodiny prinášame množstvo rekvizít, ktoré súvisia s prezentovanou témou, využívame nielen obrazové, ale aj zvukové záznamy, prípadne robíme ochutnávky, aby sme využili všetky zmysly.  

Máte aj spätnú väzbu k vašim aktivitám?
EP: Na konci prezentácií získavame od študentov spätnú väzbu (pozri foto aj link   https://docs.google.com/forms/d/1abNF-dT9MY5Vb4ve-FNpqjrhCccikcXpVv0nhvkhlCQ/edit)  prostredníctvom formulára na internete alebo QR kódom (načítaj si QR-kode vo foto prílohe). Aj tak ich motivujeme vyjadrovať svoj názor. Spätnú väzbu spracovávame nielen pre vlastnú potrebu, ale posielame jej závery na školy učiteľom, aby mohli so žiakmi ďalej pracovať s témami. Najaktívnejších žiakov motivujeme malými odmenami, škola dostane nástroj na prácu so žiakmi vo forme drevenej skladačky – „mapucle“ -  okresov Slovenska alebo štátov Európy od LEBOMÄDVEĎ (https://lebomadved.sk). 

Projekt Vedieť viac vstupuje čoskoro do svojej druhej polovice. Prajem vášmu projektu úspešné pokračovanie. A aby v roku 2023 jeho hodnotenie bolo známkou výborný. „Ďakujem a aj ja celému tímu prajem úspech, zvedavých a šikovných žiakov“, dodala Eva Plánovská, štatutárka n.o. Seeds a lektorka projektu Vedieť viac.     

Súvisiace články:  
https://skolske.sk/clanok/56066/vediet-viac
https://skolske.sk/clanok/56315/den-vody-v-trebisove
https://skolske.sk/clanok/56356/u-nas-novota-v-australii-stara-vec  
https://skolske.sk/clanok/56479/india--zkazdeho-rozka-troska
https://skolske.sk/clanok/56492/den-zeme-unas-v-michalovciach 
https://skolske.sk/clanok/56969/uspesna-tretinka-za-nami 
https://skolske.sk/clanok/57889/vedia-viac-vporubke
https://skolske.sk/clanok/57903/den-so-seeds
https://skolske.sk/clanok/58027/tisicrocne-vcely  

pic
Foto: archív SEEDS
pic
Foto: archív SEEDS
pic
Foto: archív SEEDS

Máj 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
Napíšte nám [email protected]