Autor textu: TASR
16.06.2022

Analytik: Rezort školstva má otvoriť vzdelávanie variabilite a inováciám 

Analytik Róbert Chovanculiak poukázal na to, že momentálne sa na Slovensku realizuje obsahová reforma školstva a prepisujú sa štátne vzdelávacie programy. 

Ilustračná snímka. FOTO TASR – František Iván

Bratislava 16. júna (TASR) - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR má upustiť od tradičného centralizovaného zmýšľania "jedno štátne kurikulum pre všetkých" a otvoriť vzdelávanie variabilite a inováciám. Tie môžu vznikať na decentralizovanej úrovni samospráv, škôl, súkromných zriaďovateľov a učiteľov. Tvrdí to analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Róbert Chovanculiak. 

      Poukázal na to, že momentálne sa na Slovensku realizuje obsahová reforma školstva a prepisujú sa štátne vzdelávacie programy. "Ministerstvo školstva sa netají tým, že inšpiráciu k tejto reforme čerpá aj z fínskeho školstva. Toto školstvo predstavuje výkladnú skriňu progresívneho smeru vzdelávania," uviedol. 

      Zároveň však doplnil, že často sa zjednodušujú interpretácia úspechov fínskeho školstva. Poukázal tiež na klesajúci trend výsledkov fínskych žiakov a na mnohé ďalšie problémy, ktoré sa vo fínskom vzdelávaní objavujú. "Tento vývoj vo Fínsku by mal byť varovaním pred tým, aby sme v slovenskom školstve vsadili všetko na jednu kartu," vyzval Chovanculiak.

      Cieľom by podľa neho mala byť reforma školstva, ktorá nespočíva v presnom zadefinovaní správneho prístupu k vzdelávaniu, ale vo vytvorení inštitucionálnych podmienok, ktoré umožnia vznik kvalitných riešení zdola. "Nepotrebujeme správny výsledok, ale funkčný algoritmus, ktorý bude schopný generovať správne výsledky v rýchlo sa meniacom prostredí," dodal. 

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]