Autor textu: Eva Raffajová
14.04.2023

Učíme sa inovatívne

Vyhodnotenie projektu Ministerstvo školstva, vedy , výskumu a športu SR Európsky fond regionálneho rozvoja.

Foto: Eva Raffajová

Bratislava 14. apríla (Školské.sk)

Na projekte sme začali pracovať v novembri 2020 – bola sťažená situácia z dôvodu vyhlásenia pandémie. Pracovať začali 4 lektori, ktorí pracovali on-line. Po uvoľňovaní situácie začali pracovať ďalší lektori. Počet pedagogických zamestnancov, ktorí pracovali ako lektori bolo 17. Pripravovali aktivity pre svojich žiakov v rámci zlepšenia zručnosti a zvyšovania gramotnosti zamerané na zvýšenie matematických, prírodovedných, environmentálnych, technických, jazykových a IKT zručností a finančnej gramotnosti.

Počet aktivít v projekte – 1240.
Počet informačných aktivít – 6. 
Počet škôl zapojených do projektu – 6 : ZŠ Ľubica, ZŠ Poprad Jarná, ZŠ Krížová Ves, ZŠ Jánovce, ZŠ Žakovce, ZŠ Rudňany. 
Počet školiacich aktivít pre pedagogických zamestnancov – 6: Etwinning a jeho výhody pre inovatívneho učiteľa, Práca s programom canva , Ako učiť finančnú gramotnosť , Workshop Hlava plná nápadov a on-line kurz – tvorivé dielne, Tvorivé dielne v Košiciach realizované v roku 2022, Tvorivé dielne v Košiciach realizované v roku 2023.
Z projektu boli financované: učebné pomôcky – pracovné zošity podľa výberu lektorov, prezenčné materiály, technické pomôcky, interaktívne divadlo.
Lektori pracovali so žiakmi aj v exteriéri – pripravovali a realizovali výlety za históriou, turistické vychádzky k poznávanie prírody, exkurzie do knižníc, múzeí, galérií, divadiel, botanických a zoologických záhrad.
Zrealizované boli 2 súťaže pre žiakov – v maľovaní, kreslení, grafike, fotografií. Hodnotenie súťaží prebehlo v januári 2022 a februári 2023. OZ Zvonkohra pripravilo pre lektorov slávnostné ukončenie projektu – 9.2.2023. 

Z hodnotenia lektorov: Učitelia zisťujú počas bežných hodín a zaznamenávajú zlepšenie po stránke odbúrania blokov z predchádzajúceho strachu čítania pred celou triedou. Žiaci sa v rámci projektu Učíme sa inovatívne stretávali sa po vyučovaní a čas bol venovaný upevneniu učiva, ktoré nestihli, alebo nepochopili počas vyučovania. Projekt bol prínosom aj tým, že sme získali nový materiál – Hravé pracovné zošity na podporu učenia a tvorivosti. Naučili sa základným pravidlám spolupráce v skupine, rešpektovať práva druhých, na vyučovaní boli aktívnejší. Zlepšovali študijné výsledky. Najväčším kladom je to, že všetci sa naučili čítať a počítať. Pracovali s kartičkami, kockami, s tabletmi, tvorili projekt, zábavnými úlohami, detskými časopismi, interaktívnymi cvičenia sa zlepšovali v čítaní a počítaní. Vzdelávacia časť bola zameraná na upevnenie poznatkov. V práci boli žiaci svedomití a usilovní. Rozvoj zručností bol zameraní na rozvoj fantázie, obratnosti, poznávania, spolupatričnosti a socializácie. Prebiehalo to buď hravou formou, vedomostnou súťažou, tvorbou projektu, pravidelným testovaním sa na počítači v programe ALF, alebo zlepšovaním čitateľskej gramotnosti. Boli to žiaci, ktorí sú zo sociálne znevýhodneného prostredia a tu zlyháva motivácia a pomoc zo strany rodiny. To, aby sa takíto žiaci vzdelávali, potrebujú veľa trpezlivosti, sily, pravidelného opakovania a správneho vzoru.

Na hodinách sme si hlavne zopakovali učivo a doučili sa to, čomu žiaci nerozumeli, alebo mali s učivom problém. Žiaci v primárnom vzdelávaní sa počas tohto vzdelávania zlepšili v čítaní, písaní aj matematike, každý žiak nadobudol zručnosti, ktoré mu robili problémy. Hravou formou, pomocou kartičiek, počítača si zlepšovali zručnosti vo vzdelávaní.

V prvom rade tento projekt zlepšil atmosféru v triede a prispel k lepšiemu fungovaniu interpersonálnych vzťahov. Žiaci mali možnosť kreatívne prejaviť svoje vlohy a talent, zlepšili si zručnosti v anglickom jazyku. Ako najväčší prínos tohto projektu považujeme fakt, že dal priestor venovať sa aj žiakom s poruchami učenia, ktoré sa v priebehu projektu markantne eliminovali a slabý žiak mal možnosť napredovať rovnakým tempom so svojimi rovesníkmi. Učiteľom to dalo viac priestoru venovať sa takýmto žiakom a vidieť ich zlepšenie v priebehu normálnych hodín.

Ďalšou prioritou, ktorú projekt naplnil, bolo vziať ich na spoločenské aktivity a vychádzky do prírody, čo už aj v priebehu COVIDu zabudli a tak budovať ich imunitu a pohybovú zdatnosť. Malo by byť viac takýchto projektov, ktoré dávajú flexibilitu aktivít, aby nadväzovali na potreby vyučovania počas roka a vedeli aktuálne reagovať na potreby žiakov. U žiakov sa výrazne zlepšila slovná zásoba, na hodinách reagovali pohotovejšie a vytvorili si pozitívny vzťah k učeniu sa cudzieho jazyka. 

Pomocou projektu zdokonaľujeme inovatívne metódy a prístupy na hodinách matematiky. Využitie metód brainstormingu, problémové vyučovanie, kooperatívne vyučovanie, didaktické hry a využitie IKT. Projekt nám ukázal, že pri využití moderných technológií vo výučbe stúpa motivácia, angažovanosť žiakov v jednotlivých úlohách, čo malo za dôsledok zvýšenia vedomostí a zručností u žiakov, ktorý boli v projekte aktívne zapojení. 

​​​​​​​V projekte sme využili tieto metódy a formy vzdelávania: Kahoot, Quzizz, Active inspire, skupinová práca (výučbové kartičky, projekty, využitie internetu ako zdroj geografických údajov. 

Poďakovania niektorých lektorov: 
Ďakujem za tento projekt, že pomocou tohto projektu som mohla pomôcť deťom vo vzdelávaní. (Mgr. Anna Andrášová) Celkovo hodnotím projekt ako úspešný a nápomocný hlavne žiakom, ktorí pochádzajú z MRK. (Mgr. Antónia Rovderová)   

Určite do budúcna by som si želala, aby projekt pokračoval, pretože je to jediný projekt, v ktorom sme sa mohli realizovať.. Projekt OZ  Zvonkohra Učíme sa inovatívne bol prínosom vo všetkých oblastiach rozvoja osobnosti žiakov,  nielen pre žiakov, ale aj pre učiteľov. (Mgr. Lenka Čech Budzová)         

Určite by som sa do podobného projektu zapojila znova. (Mgr. Mária Danišovská) 

pic
Foto: Eva Raffajová
pic
Foto: Eva Raffajová

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]