Dlhé nad Cirochou 25.06.2025 (Skolske.sk)
S blížiacim sa koncom školského roka, sme úspešne ukončili s deťmi zo ZŠ s MŠ v Dlhom nad Cirochou tretí eTwinning projekt, tentokrát s partnerskými školami z Turecka, Rumunska, Litvy a Tuniska.
Projekt bol navrhnutý tak, aby umožnil deťom v materskej škole vo veku 3 – 6 rokov objaviť dôležitosť a tajomstvá prírody. Nadviazať emocionálne a kognitívne spojenie s prírodou a zároveň rozvíjať environmentálne povedomie. V úvode sme sa samozrejme spoznávali, kto kde býva, aká vzdialenosť nás delí, vytvorili projektové nástenky . Nasledovala tvorba loga, informačného letáku a hlasovanie. Veľmi nás teší, že práve naše logo bolo opäť víťazné.
Aktivity boli zahrnuté do 5 oblastí : Vzduch, voda, pôda, zvieratá a recyklácia.
V rámci oblasti:
Vzduch - deti upevnili poznatky o dôležitosti kyslíka, ktorý potrebujeme nielen my ľudia, ale aj pôda, rastliny, zvieratá. Zážitkovým učením skúšali pôsobenie kyslíka v našich pľúcach.
Voda - Prakticky realizovali kolobeh vody. Pozorovali, ako sa voda vyparuje a v podobe kvapiek/dažďa dostáva späť do potokov, jazier morí aj oceánov.
Pôda a rastliny - Sadili semienka do pôdy a sledovali ich rast priamo na parapete okna v triede. Zistili, že k rastu potrebujú nielen pôdu, ale aj slnko, vodu a teplo.
Pomocou kinetického piesku tvorili formičkami rybky, korytnačky, veže a vznikol tak dovolenkový obraz, ten bol vystavený vo virtuálnej galérii. Všetky zapojené štáty, mali svoje obrazy v galérii, ktoré sme si veľkým záujmom detí prezreli aj niekoľkokrát.
Ekológia a recyklácia - Slogan projektu ,,Protect nature save life“ bol vytvorený z 21 písmen. Každý učiteľ spolu s deťmi navrhli vyplnenie písmena z recyklovateľných materiálov. My sme tvorili písmeno ,,V“ a vyplnili mozaikou z vaječných škrupín.
Vzduch - vodu- pôdu a ochranu prírody sme zakomponovali spoločne do jedného krásneho príbehu a vytvorili elektronickú knihu. Príbeh napísal p.učiteľ Muhamed z Turecka a naša Miška ho doplnila peknou ilustráciou.
https://www.youtube.com/watch?v=y_MKSCbCWZQ
https://www.youtube.com/watch?v=tEpB83ounbU
Vytvorili sme aj spoločnú pieseň, spojili 18 textových častí a pomocou umelej inteligencie vznikla pieseň, na ktorú si deti spoločne zatancovali pri on-line stretnutiach cez aplikáciu ZOOM. Všetky aktivity, ktoré sa počas celého projektu realizovali, boli spojené do mozaikového obrazu. Počas projektu učitelia efektívne využívali rôzne nástroje Web 2.0 a digitálneho obsahu, ako Canva, LearningApps, Wordwall, Kahoot, Genially, Google Forms, YouTube, Suno, Mossacially. Oslavy 20.výročia eTwinning nechýbali ani v tomto projekte.
Poslednou kolaboratívnou aktivitou bola tvorba megaomaľovánky, pozostávajúcej z kresieb/malieb detí, ale zároveň ukrýva v sebe aj prezentáciu školských záhrad a dvorov každej zapojenej MŠ.
https://www.youtube.com/watch?v=1_v4RWzFdlY
Záver projektu hodnotili nielen pedagógovia, ale tiež deti a samotní rodičia. Zhodli sme sa, že deti tvorili s radosťou, získali a upevnili nové poznatky a spoznali ďalších kamarátov v zahraničí.
Už teraz všetci vieme, že my nekončíme, ale v ďalšom školskom roku pokračujeme.