Hurbanovo 08.12.2025 (Skolske.sk)
Našu školu, Stredná priemyselná škola stavebná – Építőipari Szakközépiskola, Konkolyho 8, Hurbanovo, tak opäť reprezentovali učitelia cudzích jazykov, ktorí systematicky pracujú na modernizácii výučby a zavádzaní inovatívnych metód do vyučovania. Hostiteľom tejto vzdelávacej aktivity bola Ukmergės Užupio pagrindinė mokykla v meste Ukmergė (Litva). Partnermi projektu sú školy a inštitúcie: Akdeniz Bilim ve Sanat Merkezi (Turecko),) Agrupamento de Escolas José Saramago, Palmela (Portugalsko) a Akdeniz Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Turecko).
Týždeň v znamení umelej inteligencie a jazykovProgram päťdňovej aktivity bol zameraný na to, ako môžu nástroje umelej inteligencie podporiť rozvoj čitateľských zručností a slovnej zásoby žiakov v cudzom jazyku. Učitelia mali možnosť nielen zoznámiť sa s konkrétnymi aplikáciami, ale aj prakticky navrhovať a testovať aktivity použiteľné priamo na hodinách.
Prvý deň patril slávnostnému otvoreniu, privítaniu účastníkov a predstaveniu programu celého týždňa. Následne jednotlivé tímy prezentovali učebné materiály a aktivity, ktoré vytvorili od predchádzajúcej mobility. V popoludňajších hodinách prijal účastníkov primátor mesta Ukmergė, s ktorým sa diskutovalo o zapojení mesta do medzinárodných projektov a o inováciách vo vzdelávaní.
Druhý deň pripravili experti z partnerskej organizácie Akdeniz Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Turecko) sériu prezentácií o dobrých príkladoch parxe a inovatívnych metódach vo vyučovaní cudzích jazykov s využitím umelej inteligencie. Učitelia videli konkrétne príklady toho, ako môže AI zefektívniť prácu učiteľa, podporiť motiváciu žiakov a personalizovať učenie. VocaBrain, Robotel a ďalšie AI nástroje v praxi.
Tretí deň bol prakticky orientovaný a zameraný na prácu s nástrojom VocaBrain – platformou založenou na umelej inteligencii, ktorá podporuje rozvoj slovnej zásoby a čitateľských zručností. Účastníci si vyskúšali, ako pomocou VocaBrainu vytvárať aktivity na čítanie s porozumením, prácu s textom a učenie sa slovíčok v kontexte. V skupinách pripravovali konkrétne úlohy pre žiakov a následne ich navzájom prezentovali a hodnotili.
Štvrtý deň sa zameral na ďalšie AI aplikácie vhodné na rozvoj čítania a písania. Učitelia testovali rôzne online nástroje, diskutovali o ich výhodách a limitoch a hľadali možnosti, ako ich citlivo a zmysluplne integrovať do hodín angličtiny a ďalších cudzích jazykov. Veľmi zaujímavou časťou programu bola aj praktická práca v jazykovom laboratóriu so systémom „Robotel“, kde mali účastníci možnosť tvoriť a skúšať interaktívne aktivity podporené AI. Reflexia, certifikáty a prínosy pre našu školu.
Posledný, piaty deň, bol venovaný zhrnutiu, reflexii a plánovaniu ďalších krokov v projekte. Účastníci sa podelili o svoje skúsenosti, pomenovali konkrétne výstupy a spoločne hľadali možnosti, ako nadobudnuté vedomosti čo najlepšie využiť vo vlastných školách. Na záver boli účastníkom odovzdané certifikáty o účasti.
Pre našu školu má táto mobilita hneď niekoľko dôležitých prínosov: učitelia získali konkrétne nástroje a metodické nápady, ktoré môžu využiť pri výučbe cudzích jazykov, posilnila sa medzinárodná spolupráca s partnerskými školami z Litvy, Portugalska a Turecka, projekt podporuje modernizáciu výučby a motivuje žiakov učiť sa jazyky atraktívnejším spôsobom, škola zviditeľňuje svoje aktivity na medzinárodnej úrovni v rámci programu Erasmus+.
V najbližšom období plánuje projektový tím zdieľať získané skúsenosti s kolegami, pripraviť ukážkové hodiny s využitím AI nástrojov a zapojiť do aktivít čo najviac žiakov.Takto sa Stredná priemyselná škola stavebná – Építőipari Szakközépiskola v Hurbanove postupne stáva školou, ktorá sa nebojí inovácií a úspešne prepája moderné technológie, cudzie jazyky a medzinárodnú spoluprácu.
Vzdelávacia aktivita bola financovaná z prostriedkov EÚ. Mgr. Katarína Kučerováprojektový koordinátorProjektový tím: Mgr. Gabriela Egressyová, Mhgr. Silvia Košlabová, Mgr. Ágnes Dombovári