Autor textu: TASR
27.07.2019

Pred 70 rokmi vzlietlo prvé prúdové dopravné lietadlo

Aj po vzlietnutí prototypu nasledoval dôsledný skúšobný program.

Foto: de Havilland DH 106 Comet - britské štvormotorové prúdové dopravné lietadlo. Bolo to prvé lietadlo s prúdovými motormi určené pre osobnú dopravu

Londýn/Bratislava 27.07.2019 (TASR)

  Keď linky v továrni de Havilland na britských ostrovoch opustilo prvé prúdové dopravné lietadlo išlo doslova o revolúciu v komerčnej doprave. Lietadlu dali jeho tvorcovia meno Comet a prototyp vzlietol pred 70 rokmi - 27. júla 1949.

      Konštruktér Geoffrey de Havilland patril medzi najúspešnejších staviteľov lietadiel vo Veľkej Británii už od prvej svetovej vojny. Svoje prvé lietadlo začal stavať, keď mal 26 rokov, hoci pred tým nijaké zblízka nevidel. Nehynúcu slávu získala po ňom pomenovaná firma až počas druhej svetovej vojny a to vďaka všestranne použiteľnému lietadlu Mosquito. Pre svoju prevažne drevenú konštrukciu ho volali aj Drevený zázrak.

      Začiatky vzniku lietadla Comet spadajú do roku 1944, kedy letecká spoločnosť British Overseas Airways Corporation (BOAC), predchodkyňa dnešných British Airways, požadovala konštrukciu lietadiel na diaľkovú dopravu cestujúcich a nákladu. Sir Geoffrey de Havilland presadil napokon štvrtý zo svojich piatich projektov, využívajúci prúdové motory. Návrh bol koncipovaný na prepravu 24 cestujúcich so štyrmi motormi. Vo februári 1945 bol nazvaný DH 106. O rok neskôr vznikol konštrukčný tím a v decembri 1947 dostal projekt názov Comet.

      Po rozsiahlom vývojom testovaní nového lietadla v závode v Hatfielde vzlietol 27. júla 1949 k oblohe prvý prototyp Comet 1. Skúšobnú posádku tvoril šéfpilot John Cunningham, pilot Harold "Tubby" Waters, technici John Wilson a Frank Reynolds, ako aj zástupca konštrukčného tímu Tony Fairbrother.

      "Comet bol v mnohom unikátny. Bol schopný previezť cestujúcich dvojnásobnou rýchlosťou a v dvojnásobnej nadmorskej výške ako ktorékoľvek iné lietadlo pred tým," zaspomínal si po rokoch David Newman, inžinier, ktorý sa podieľal na vývoji prvého prúdového dopravného lietadla na svete.

      Aj po vzlietnutí prototypu nasledoval dôsledný skúšobný program. Všetko vyzeralo byť v poriadku. Napríklad cestu z Londýna do Ríma zvládlo lietadlo za dovtedy nepredstaviteľné dve hodiny. V máji 1952 sa uskutočnil prvý komerčný let z Londýna do Johannesburgu v Južnej Afrike. Zaplatilo si ho 36 cestujúcich a na mieste boli za necelých 24 hodín. Letecké spoločnosti si začali prevratnú novinku kupovať a čoraz viac používať.

      Pýche však predchádzal pád a prvé varovanie prišlo už v októbri 1952. Pri štarte z Ríma havaroval Comet, našťastie nebol nikto zranený. Avšak v máji 1953 sa po vzlietnutí z indickej Kalkaty lietadlo počas letu "rozpadlo" so 43 ľuďmi na palube. O viac ako pol roka neskôr – v januári 1954 stroj, letiaci z Ríma do Londýna spadol do mora pri ostrove Elba - tragédia si vyžiadala 35 obetí. Následná nehoda, ku ktorej došlo v apríli na trase Rím-Káhira so 14 obeťami viedla k zastaveniu letov lietadiel typu Comet.

      Pri rozsiahlych testoch sa zistilo, že nehody lietadiel spôsobila únava materiálu - kritické boli najmä časti pri oknách, ktoré boli štvorcové. Tento tvar okien nebol v tom období ničím neobvyklým, ale u iných lietadiel nedochádzalo k porovnateľnému namáhaniu konštrukcie.

      Po stiahnutí lietadiel Comet z prevádzky došlo ku kompletnému prepracovaniu ich konštrukcie, ktorá bolo zosilnená a okná mali oválnejší tvar. Od týchto čias sa na civilných lietadlách používajú iba okrúhle okná, ktoré sú úplným štandardom.

      Comety sa vrátili do služby až v roku 1958, ale počas rokov ich neprítomnosti na trhu im vyrástla silná konkurencia, najmä v amerických Boeingoch 707, a tak lietadlá typu Comet už nedokázali získať späť stratenú prestíž.

Zdroj: www.tuke.sk, www.aeroweb.cz

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]