Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: OTS
09.10.2025

Kedy je vaše dieťa pripravené na dobrovoľný vstup do škôlky?

Nástup dieťaťa do materskej školy je významným predelom, ktorý často vyvoláva otázky a obavy. Kedy však presne nastáva ten správny čas? 

Foto: EyeEm/freepik.com

Bratislava 09.10.2025 (Skolske.sk/OTS)

Nie je to len o dosiahnutí určitého veku, ale o komplexnom súbore psychosociálnych, kognitívnych a fyzických kompetencií.

Keď je emocionálne a sociálne dostatočne zrelé na odlúčenie
Tak ako prvé detské zlaté náušnice, aj vstup do škôlky je nutné dobre zvážiť. Emocionálna a sociálna zrelosť je pravdepodobne najdôležitejším predpokladom úspešného nástupu do inštitucionálneho prostredia. Dieťa by malo byť schopné oddeliť sa od rodiča bez pretrvávajúceho masívneho distresu a vytvoriť si bezpečné pripútanie k inej autorite, v tomto prípade k učiteľke.

Ďalej je nevyhnutná istá miera sebaregulácie. Dieťa, ktoré je pripravené, dokáže kontrolovať svoje emócie, čakať, kým príde na rad, a rešpektovať základné pravidlá skupiny. Bude sa mu tiež ľahšie zvládať aj prvé vzrušenie a mierny diskomfort.

Dokáže sa sústrediť a komunikovať v kolektíve
Kognitívny a rečový vývin formuje schopnosť dieťaťa učiť sa a začleniť sa do riadených aktivít. Pripravené dieťa by malo mať dostatočnú slovnú zásobu, aby sa vedelo vyjadriť a rozumieť pokynom. Problémy v oblasti reči a artikulácie sú podľa prieskumov medzi učiteľkami jednou z najčastejších príčin nepripravenosti na školu.

Kľúčový je aj rozvoj pozornosti. Dieťa, ktoré v škôlke prekvitalo, sa dokáže aspoň na krátky čas sústrediť na aktivitu, zapamätať si a vykonávať pokyny. Musí tiež vedieť orientovať sa v priestore a poznať základné údaje o sebe. Rozvoj týchto kognitívnych zručností je často podporovaný už v predškolskom veku rôznymi aktivitami. Bezpečný denný tábor v Žiline  alebo podobné zariadenia učia deti osvojovať si tieto zručnosti hravou formou.

Ovláda základné samoobslužné návyky a motoriku
Tretí pilier pripravenosti tvorí fyzický vývin a motorické zručnosti. Dieťa musí byť predovšetkým hygienicky samostatné, to znamená, že vie používať toaletu. Zvládnutie samoobslužných návykov – jedenie, pitie, obliekanie a obúvanie bez výraznej pomoci – je nevyhnutné.

Pri obliekaní by dieťa malo byť schopné manipulovať s rôznymi druhmi oblečenia. Napríklad, ak má na sebe príjemný a hrejivý svetrík z kvalitnej Himalaya DOLPHIN BABY vlny, malo by si vedieť poradiť so zipsom alebo gombíkmi. Úroveň fyzickej zrelosti a samoobsluhy zaručuje dieťaťu väčšiu nezávislosť a znižuje záťaž pre personál, čím prispieva k hladšej adaptácii.

Október 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]