Autor textu: Vladimír Bačišin
15.08.2019

​​​​​​​Abeceda ekonomiky – špecializácia

TASR prináša seriál – základné informácie o ekonomike

Foto: Pixabay

Bratislava 15.08.2019 (Skolske.sk)

Dnes je v spoločnosti, ale aj v ekonomike špecializácia. Znamená to, že nie všetci vyrábajú všetko, ale aj to, že nie všetci poskytujú služby nie vo všetkých oblastiach. Len niekto vyrába topánky, ale len niekto ich opravuje. Len niekoľko výrobcov vyrába salámu. Len určitá skupina opravuje elektrické mlynčeky na mäso.

Slovo špecializácia má niekoľko významov. Špecializácia je užšia oblasť v príslušnom odbore. Napríklad v štúdiu fyziky je špecializáciou atómová fyzika. Môže to byť aj rozdelenie, vymedzenie činnosti podľa určitých užších odborov. Je to aj získanie užšej a vyššej odbornosti pracovníka v určitom odbore služieb, alebo vo výrobnej činnosti; zručnosť v určitom odbore; odbornosť. Špecializácia v potravinárstve je výroba mäsových výrobkov.

Špecializácia v ekonomike je použitie zdrojov, teda napríklad surového mäsa ako suroviny, ale poznatkov potrebných pri výrobe mäsových výrobkov. Hovorí sa im zdroje. Používajú sa pri výrobe samostatným človekom, podnikom, regiónom pri výrobe obmedzených druhov výrobkov. Jeden človek, alebo podnik môže vyrábať mäsové konzervy, iný človek, či firma z mäsa vyrába salámu, alebo klobásy, či párky. Po tom tom ako sa tieto tovary vyrobia, stávajú sa predmetom výmeny na trhu.

Špecializácia existuje preto, lebo v spoločnosti existuje deľba práce. Francúzsky sociológ Émile Durkheim (1858 – 1917) napísal prácu v roku 1893 s názvom Spoločenská deľba práce Riešila sa v nej problematika vzťahov medzi jedincom a spoločenské solidaritou, teda spoluprácou. Ako môže byť človek viac osobné a zároveň viac previazaný s druhými. Tento zdanlivý protiklad vyriešila podľa Durkheima deľba práce v spoločnosti. Človek nie je užitočný len pre seba, ale aj pre iných.
Pochopil, že ľudia nemôžu  sami zásobiť sebou. Príkladom je to, keď roľník dodáva do mliekarne mlieko. Niečo si necháva pre seba. Na ručnú výrobu masla nemá čas. Preto si v obchode kupuje maslo, ktoré vyrobili v podniku, do ktorého dodal vlastné mlieko.
​​​​​​​
Rozdelenie práce v spoločnosti napomáha jej efektívnosti. Každý človek vie niečo robiť niečo lepšie, ako to vedia robiť ostatní. Tí by to robili dlhšie. To by znamenalo, že ich výrobok by bol drahší.
 

Súvisiace články:
Abeceda ekonomiky – čo je to konkurencia
Abeceda ekonomiky – hybnou silou je osobný záujem​​​​​​​




Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]