Autor textu: Radoslav Sunitra
13.04.2021

Doprava a ovzdušie sa stali nosnou témou žiakov z Palína  

​​​​​​​Žiaci II. stupňa písali na hodinách slovenského jazyka list rodičom o tom, prečo je lepšie uprednostniť cestovanie hromadnou dopravou pred individuálnou prepravou autom.

Foto: Archív školy

Bratislava 13.04.2021 (Skolske.sk)

Už tradične sú posledné dva dni pred veľkonočnými prázdninami v Základnej škole s materskou školou Štefana Ďurovčíka v Palíne vyhradené pre blokovú výučbu. Žiaci počas týchto dní pracujú na rôznych úlohách, výzvach či projektoch. Inak tomu nebolo ani tento rok, hoci kvôli pandémii väčšina žiakov pracovala dištančne z domu. Témou tejto jarnej blokovej výučby bola Doprava a ovzdušie.

pic
Žiaci vytvorili plán svojej obce. Foto: Archív školy

​​​​​​​Škôlkari si v rámci blokovej výučby zahrali pexeso s dopravnými prostriedkami i hru Doprava, ktorá preverila ich pozornosť. Počas týchto dvoch dní sa oboznámili s pravidlami cestnej premávky, ktoré sa týkajú chodcov a cyklistov. Naučili sa pohybovú hru Dopravné prostriedky, skladali puzzle na danú tému, ba dokonca programovali Bee-bot včielku. Svoju šikovnosť predviedli aj pri identifikácii niektorých základných dopravných značiek. Praktické zručnosti si overili pri súťaži na autíčkach, kde museli dodržiavať dopravné značky. Okrem toho počúvali rozprávky o dopravných značkách, naučili sa spievať zaujímavé piesne o doprave, kreslili, maľovali, vytvárali plagát o dopravných prostriedkoch a dozvedeli sa aj mnoho vecí o tom, ako ľudia znečisťujú ovzdušie, čo má obrovský vplyv na naše zdravie.

pic
Učíme sa o dopravných značkách. Foto: Archív školy
pic
Ovzdušie a doprava. Foto: Archív školy

​​​​​​​Nezaháľali ani žiaci I. stupňa, ktorí vytvorili podrobný 3D plán obce Palín so všetkými uličkami, domami pekárňou, hlavnou cestou, križovatkami či cyklistickým chodníkom. Žiaci si dali záležať aj pri výrobe dopravných značiek, s ktorými sa oboznámili v úvode blokovej výučby. Okrem toho kreslili a maľovali rôzne druhy dopravy a dopravných prostriedkov, vytvárali modely áut, lodí či prostriedky leteckej dopravy. Neobišli ani tému znečisťovania ovzdušia a nakreslili obrázky, ktoré poukazovali na to, ako dokáže človek svojím bezohľadným konaním spôsobiť neuveriteľnú katastrofu, čo nie je práve najlepšou vizitkou „kráľa všetkého tvorstva“. 

pic
Toto sú dopravné prostriedky. Foto: Archív školy

​​​​​​​Žiaci II. stupňa písali na hodinách slovenského jazyka list rodičom o tom, prečo je lepšie uprednostniť cestovanie hromadnou dopravou pred individuálnou prepravou autom, rozprávali sa o leteckej doprave a jej vplyve na ovzdušie, pričom ako výstup napísali postup zostrojenia papierového lietadla. Pokúsili sa aj o umelecký opis západu slnka, v ktorom využili rôzne básnické umelecké prostriedky. Žiaci sa v rámci hodín slovenského jazyka zamerali aj na rozvoj čitateľskej gramotnosti a venovali sa alergiám, škodlivosti fajčenia i globálnym ekologickým problémom.
​​​​​​​
V rámci hodín matematiky a fyziky zisťovali, akým spôsobom cestujú do školy, rozprávali sa o efektívnom využívaní dopravy, snažili sa odhadnúť vzdialenosť ich bydliska od školy pomocou „google maps“. Okrem toho riešili konštrukčné úlohy zamerané na dopravné značky, vytvorili animáciu kyslých dažďov, porovnali spotrebu elektrickej energie, vody a plynu v škole za predošlé 3 roky, ba dokonca zisťovali, aké množstvo emisií sa dostane do ovzdušia pri rôznych druhoch dopravy.

pic
Kresba znečisteného ovzdušia. Foto: Archív školy

​​​​​​​Množstvo zaujímavostí sa žiaci II. stupňa dozvedeli aj v rámci hodín biológie. Rozprávali sa o negatívnych dopadoch ľudskej činnosti na ovzdušie, predstavili si dôležité zelené pľúca našej planéty, oboznámili sa s fotosyntézou, ale pripomenuli si aj to, že na zmenu klímy vplýva aj príroda a znečistené ovzdušie má dopad na naše zdravie.
​​​​​​​
Témy, ktoré sa týkali vetra, extrémov počasia či predpovede počasia podľa sprievodných javov, spracovali žiaci ukážkovo počas hodín geografie. Svoju pozornosť upriamili aj na druhy dopravy na Slovensku a túto tému rozobrali hlbšie v rámci hodín dejepisu, kde sa zaoberali históriou leteckej dopravy, priemyselnou revolúciou a jej dôsledkami na ovzdušie. Rovnako sa dozvedeli, aký vplyv má na človeka klíma a jej zmeny, pričom zašli až do ďalekých štvrtohôr.

pic
Tomáško vyrobil dopravnú značku i loďku. Foto: Archív školy

​​​​​​​Aktuálnej a akútnej téme vypaľovania trávy a spaľovania odpadov sa venovali žiaci počas hodín občianskej náuky. Tých zarazilo, koľko negatív so sebou prináša práve vypaľovanie trávnatých porastov v jarnom období a zhodli sa na tom, že takáto nezodpovedná činnosť predstavuje nebezpečenstvo nielen pre ľudí, ale ohrozuje aj prírodu, naše zdravie i majetok. V nadväznosti na hodiny slovenského jazyka, kde sa žiaci venovali problematike fajčenia, zisťovali, ako sú chránení nefajčiari a či sa dodržiavajú ich práva.
​​​​​​​
Témam, ktoré sa týkajú počasia, znečistenia ovzdušia, vplyvu dopravy na ovzdušie i klimatickými zmenami sa venovali žiaci aj v rámci anglického, nemeckého a ruského jazyka, pričom si obohatili nielen vedomosti, no hlavne slovnú zásobu z daného cudzieho jazyka

pic
Musíme sledovať značky. Foto: Archív školy

​​​​​​​Bloková výučba sa vydarila a žiaci vďaka nej mali možnosť uvedomiť si, že problémy ovzdušia, dopravy či globálnej zmeny klímy sa týkajú nás všetkých a je dôležité, ba priam akútne ich riešiť, aby aj ďalšie generácie mohli žiť v zdravom životnom prostredí.

pic
3D plán obce. Foto: Archív školy
pic
Už to skoro mám! Foto: Archív školy
pic
Tvoríme... Foto: Archív školy

Mgr. Radoslav Sunitra, Základná škola s materskou školou Štefana Ďurovčíka, Palín 104

Máj 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
Napíšte nám [email protected]