Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
27.08.2025

Rezort školstva: Učitelia majú k dispozícii príručky, majú im pomôcť v každodennej práci

Príručky pre podporu duševnej pohody a bezpečného prostredia v triede tematicky nadväzujú na príručku pre ranné kruhy.

Na snímke minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker. Foto: TASR - Martin Baumann

Bratislava 27. augusta (TASR) - Školy majú k dispozícii novú príručku, ktorá má pomôcť zlepšiť komunikáciu s rodičmi či zapojiť rodičov do školského života. Novinkou sú aj praktické príručky s aktivitami pre tri vekové kategórie žiakov na rozvoj ich sociálnej a emocionálnej gramotnosti. TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR s tým, že nejde o povinné materiály, ale o praktickú oporu učiteľom v ich každodennej práci.
        
Nová „Príručka pre spoluprácu školy a rodiny” ponúka konkrétne, overené nástroje a návody, ktoré majú uľahčiť spoluprácu, nastavovanie hraníc, pokojné zvládanie konfliktných situácií a zmysluplné zapájanie rodičov do školského života. Príručka tiež podľa rezortu priamo reaguje na najčastejšie otázky z praxe a ukazuje, že rodičov je možné zapojiť na rôznych úrovniach - od jednoduchých, až po hlbšie formy spolupráce a spolurozhodovania. Je dostupná na webe ministerstva.
        
Pre školy, ktoré chcú prehĺbiť budovanie sociálnej a emocionálnej gramotnosti u žiakov, zlepšiť ich duševnú pohodu, podporiť kvalitné a láskavé vzťahy, prispieť k pozitívnej klíme v triede a pôsobiť preventívne voči šikanovaniu a agresii, ministerstvo pripravilo tri príručky pre vekové skupiny šesť až desať, 11 až 13 a 14 až 18 rokov. Taktiež sú dostupné na webe.
        
Ako doplnilo, príručky sú kompatibilné s novým Štátnym vzdelávacím programom a prispôsobené vývinovým potrebám. Ponúkajú overené aktivity, ktoré sú vekovo primerané, zrozumiteľné a zmysluplné. „Každá príručka obsahuje 33 plánov hodín alebo aktivít rozdelených do tematických celkov na celý školský rok. Počiatočné hodiny sa venujú najmä práci s emóciami, ktorá predchádza sociálnym zručnostiam. Ďalšie hodiny pomáhajú budovať láskavé vzťahy a následne aj psychickú odolnosť žiakov a žiačok. Hodiny sú účinnejšie, ak sa realizujú postupne a pravidelne, preto sa odporúča zaradiť ich do vyučovania jedenkrát týždenne,“ priblížilo ministerstvo.
        
Príručky pre podporu duševnej pohody a bezpečného prostredia v triede tematicky nadväzujú na príručku pre ranné kruhy.
        
„Kvalitné vzťahy a bezpečné prostredie v školách sú kľúčové pre úspech a duševnú pohodu nielen našich žiakov a žiačok, ale aj pre spokojnosť učiteľov, učiteliek a ďalších školských zamestnancov. Chceme preto školám ponúknuť praktické a overené nástroje, ktoré im s tým pomôžu a zároveň budú predchádzať nežiaducim javom, ako sú šikanovanie, agresia či eskalácia konfliktov,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).

August 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
-
-
-
-
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]